Anton Corbijn, terugkeer naar de bron - Interview Cinema

   - 

Anton Corbijn, de zoon van een priester, begint zijn lange en vruchtbare carrière als muziekfotograaf in 1977 in zijn geboorteland Nederland. Twee jaar later vertrekt hij naar Londen, waar hij een job versiert bij de New Musical Express. Het blad stuurt er hem op uit om een opkomende groep te fotograferen: Joy Division. Corbijn neemt hen mee naar een metrostation waar de vier uit Macclesfield deze hautaine vreemdeling de rug toekeren (Corbijn spreekt met moeite Engels). Anton laat zich niet ontmoedigen en schiet zijn kiekje. De foto wordt een mythe. Nadien fotografeerde Corbijn de hele muziekscene van de jaren tachtig en negentig (U2, Simple Minds, The Cure, David Bowie, Miles Davis...), waarbij hij naam maakte met zijn uit duizenden herkenbare esthetiek - zwartwit en grove korrel - die we ook aantreffen in zijn beroemde videoclips (van bijvoorbeeld Depeche Mode). Voor zijn komst naar het grote scherm keert hij terug naar de bron, en verfilmt hij de bio van Ian Curtis, waarover hij het met ons had in Cannes. Daar maakte de film deel uit van de Quinzaine des Réalisateurs.

'24 Hours Party People' van Michael Winterbottom behandelde dezelfde muzikale periode, maar dan luchtiger. Is 'Control' voor jou een manier om de zaken recht te zetten?

Anton Corbin: '24 Hours...' is een plezante film, maar hij blijft inderdaad aan de oppervlakte. 'Control' draait meer om de persoonlijkheid van Ian en zijn complexiteit. Het is geen weergave van die periode maar het portret van een zanger uit die tijd.

Tony Wilson (stichter van Factory Records) krijgt credits als co-producent. Heeft hij een betekenisvolle invloed gehad op de film?

Anton Corbin: Nee. In de realiteit was hij uitsluitend raadgever. De credits overdrijven zijn werkelijke rol bij de film een beetje. Maar ik heb niets te maken met het feit dat zijn naam opduikt in de generiek.

De zwartwitte esthetiek van de film en de maatschappelijke context doen vreemd genoeg meer denken aan de jaren '50-'60 dan het einde van de jaren '70.

Anton Corbin: Ik kan je verzekeren dat Engeland in die tijd heel arm was. Het lijkt alsof ze in die periode waren blijven steken. Toen ik uit Nederland kwam, waar het zicht heel wat aangenamer was, was ik echt gechoqueerd wanneer ik de arbeiderssteden zag. Macclesfield, de geboortestad van Ian, is precies zo. Je voelde er een enorme armoede. We hebben daar trouwens ter plekke gefilmd, op plaatsen die nog altijd hetzelfde zijn.

Is het belangrijk dat je eerste film over die periode en dat onderwerp handelt? Of was het eerder een gelukkig toeval?

Anton Corbin: Het heeft zeker belang voor mij. Ik heb Nederland verlaten en ben naar Engeland getrokken omwille van Joy Division. Ik luisterde naar hun muziek in Nederland en ik wou die nieuwe energie voelen. Ik merkte al snel dat mijn foto's daar beter waren dan in Nederland. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de persoonlijkheid en de stijl van de Engelse groepen uit die periode. Het was logisch dat ik daarnaar terugkeerde voor mijn eerste stappen als regisseur.

Het zwart en het wit maken onlosmakelijk deel uit van je esthetiek als fotograaf of regisseur van muziekvideo's. Is dat een link met je beginjaren?

Anton Corbin: Nee, er zit een objectievere reden achter: het beeld dat we onthouden van Joy Division en Ian is in zwartwit. In die tijd, voor groepen uit de onafhankelijke scene, waren alle foto's zwartwit, omdat de kranten die hen volgden niet in kleur gedrukt werden. Je moest al een hit scoren om in een kleurenmagazine te komen. Joy Division heeft nooit zulke hits gehad toen Ian nog in leven was. Ik dacht eerst nog om in kleur te filmen, maar ik vond al snel dat dat onecht zou lijken.

Heb je je meer in het algemeen esthetische vragen gesteld vooraleer je de film draaide?

Anton Corbin: Nee, ik wou vooral dat de film zou gedragen worden door de acteurs en het verhaal. Ik heb het esthetische dus tot een minimum beperkt. Ik hou van zwart en wit, maar ik heb geprobeerd om er geen stijleffect van te maken.

Is alles dat je in de film toont authentiek?

Anton Corbin: Er zijn een aantal artistieke vrijheden, maar die beperken zich tot de details of de dialogen, om beter de personages te kunnen karakteriseren. Maar alle feiten zijn authentiek.

Sam Riley maakt indruk als Ian Curtis.

Anton Corbin: Hij is gemaakt voor die rol. Ik heb veel geluk gehad met de cast: Samantha Morton is perfect als Debbie en Alexandra Maria Lara ook. Samantha is buitengewoon.

Klopt het dat je een privé-vertoning hebt georganiseerd voor Annick Honoré, de maîtresse van Ian?

Anton Corbin: Ja.

Wat was haar reactie? Want het boek van Deborah Curtis, waarop je je baseert, biedt een eerder genuanceerde visie op het personage van Annick.

Anton Corbin: Klopt. Het boek van Debbie is haar verhaal, terwijl ik moest focusen op de zaken vanuit het gezichtspunt van Ian. Maar het boek van Debbie is wel het vertrekpunt.

Annick was aanvankelijk een beetje terughoudend, niet?

Anton Corbin: Ja. Ze probeert haar leven privé te houden. Maar ze kon zich uiteindelijk wel vinden in de mate waarin we haar hebben getoond, want we inspireerden ons op het boek. Zeker nadat ik haar mijn visie op de dingen had uitgelegd. Het was belangrijk voor mij dat we haar naam konden gebruiken. Ook Debbie heeft de film tijdens een privé-vertoning gezien en hem goedgekeurd.

Er komt ook heel wat humor aan te pas, wat op het eerste zicht verrassend lijkt.

Anton Corbin: Ik voelde dat dat nodig was. Het is een uiterst geladen verhaal dat een beetje moest verlucht worden. En bovendien waren gasten als Peter Hook of Bob Gretton ook in het echt zo.

Het is opvallend dat de acteurs de nummers zelf spelen. Heb je ze gekozen op basis van dat criterium?

Anton Corbin: Nee. In het begin was het zelfs de bedoeling niet om hen echt te laten spelen. Maar ze waren erop gebrand om elk hun instrument te leren spelen. Het feit dat Sam zingt was een meevaller. James Anthony Pearson, die de rol speelt van Bernard Sumner, had nog nooit een gitaar in handen gehad. Na twee weken kon hij er al mee overweg! Op een bepaald moment repeteerden ze alle vier dagenlang aan een stuk. Uiteindelijk kwamen ze tot een chemie die je ook bij echte groepen aantreft.

 

 Meningen

 Ook te zien op "Anton Corbijn" en "Control"...

Bernard Sumner - Interview
Interview

Bernard Sumner

'Control' is het verhaal van Joy Divison-zanger Ian Curtis. Als er iemand kan vertellen of de film van Anton Corbijn de nagel op de kop slaat, dan is het wel Bernard Sumner. Hij was tenslotte de gitarist van de band en ontpopte zich later tot de zanger van New Order, de groep die na Curtis'... Verder lezen...

 Al het nieuws cinema

Être et avoir - recensie: Over een kleine school met een groot hart - Actueel
Actueel

Être et avoir - recensie: Over een kleine school met een groot hart

Even simpel als de titel is, zo eenvoudig is de documentaire 'Être ét avoir'. Een klein schooltje in het zuiden van Frankrijk en een gedreven leerkracht; rechttoe rechtaan gefilmd, maar oh zo mooi. Hij wordt geprezen als een bescheiden, impressionistische documentaire en daar voeg ik graag nog aan... Verder lezen...
Recensie - Familiar Touch: een tedere strijd tegen de tijd - Actueel
Actueel

Recensie - Familiar Touch: een tedere strijd tegen de tijd

Wat als je lichaam nog meewilt, maar je geest niet meer? Het is de aloude schrik van veel mensen: de leeftijd die ons inhaalt. De bejaarde Ruth leert omgaan met het leven in een woonzorgcentrum, terwijl ze zich verzet tegen de nakende symptomen van ouderdom. In Familiar Touch worden thema's als... Verder lezen...
Najaar 2025: de films om naar uit te kijken - Actueel
Actueel

Najaar 2025: de films om naar uit te kijken

Augustus is de maand van lange avonden, warme nachten en onverwachte plannen. Maar ook van de eerste voorpret voor het filmseizoen dat eraan komt. Terwijl we nog volop in de zomer zitten, lonken de titels die straks het najaar kleur gaan geven: premières die je wilt afstrepen, verhalen die je... Verder lezen...
Jerskin Fendrix vervolledigt line-up 25e World Soundtrack Awards - Actueel
Actueel

Jerskin Fendrix vervolledigt line-up 25e World Soundtrack Awards

De winnaar van zowel Film Composer als Discovery of the Year van vorig jaar, Jerskin Fendrix, zal op 15 oktober aanwezig zijn tijdens de 25e editie van de World Soundtrack Awards Ceremony & Concert. Muziek uit zijn veelgeprezen score voor Poor Things wordt die avond live uitgevoerd door Brussels... Verder lezen...
Control

Control

Biografie  Regie: Anton Corbijn Met: Sam Riley & Samantha Morton In het noordoost Engeland van de jaren '70 is de 19-jarige Ian Curtis vastberaden om van muziek zijn leven te maken. Tijdens een concert van de Sex Pistols ontmoet hij Bernard Sumner en Peter Hook waarmee hij Joy Division opricht. Hij wordt de zanger en songwriter van de band. Door zijn epilepsie... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: