Paul Bartel, zegt u dat iets? Misschien doet 'Calvaire' een belletje rinkelen? Ja? Dan is het goed, want over hem gaat dit stukje.
Bartel was inderdaad de naam van het personage dat neergezet werd door Jackie Berroyer in deze Belgische bom. Achter de simpele anekdote ging een knipoog schuil naar de b-film van onze eigenste Fabrice Du Welz, met name naar 'Death Race 2000', een geschifte road movie die na zijn verschijnen in 1975 hyper cult geworden is. Die langspeelfilm werd geregisseerd door een zekere... Paul Bartel! Deze kitsch film was een soort 'Carmageddon' (herinner u het trashy spel) avant la lettre, ofte een ietwat idioot vehikel. Het recept van deze cartoonachtige race naar de dood speelt zich af in een onzekere toekomst, waar de nationale sport een competitie is voor grote luidruchtige auto's. Bijzonderheid van deze wedstrijd: het is niet belangrijk om deel te nemen, wel om zoveel mogelijk voetgangers omver te rijden! Naast dit stomme, maar grappige, scenario is 'Death Race 2000' een circus van jewelste, waar we David Carradine ('Kill Bill 2') als overdramatische Frankenstein tegenkomen (u zult snel begrijpen waarom) en een jonge Sylvester Stallone ('John Rambo') als "Machine Gun Joe Viterbo"! Het niemendalletje van een film bevatte echter wel een stevige dosis politieke subversie.
Goed nieuws of net niet: een nieuwe versie (losjes afgeleid van het originele product), getekend Paul W.S. Anderson ('Resident Evil'), komt eind 2008 op het witte doek. Als hoofdrolspelers treffen we er Jason Statham ('The Bank Job'), Joan Allen ('The Bourne Ultimatum') en Tyrese Gibson ('Transformers'). De 2000 is vanzelfsprekend uit de titel verdwenen.
Paul Anderson bazuinde in het rond dat de stunts uit deze speedy film "op grootmoeders wijze" gemaakt werden, dus zonder hulp van al te veel computereffecten. Mister Anderson gaat hier ook de referentiële toer op en betuigt eer aan de road movies van de seventies, in het bijzonder een zekere 'Mad Max'. Grappig om zien hoe dit cultpersonage, dat ontstond uit de verbeelding van George Miller (Euh... 'Happy Feet'!) weer aan de oppervlakte komt op het scherm. De finale achtervolging van 'Doomsday' van Neil Marshall was een prachtig eerbetoon aan het tweede luik van de Australische trilogie en een nieuwe kopie doet de Franse kijker verstomd staan.