Cannes wil in het putje van zijn hart heel graag ook een platform zijn voor grote Amerikaanse films. Maar het festival heeft de voorbije jaren steeds moeilijker om blockbusters naar de Croisette te lokken.
Niet zo lang geleden kwamen hier onder meer Godzilla (de vorige versie) en Armageddon nog langs, nu blijft hun aanwezigheid beperkt tot reclamepanelen. Dat die kaskrakers in het verleden vaak stevig uitgejouwd werden, zal daar wel iets mee te maken hebben.
Als Thierry Frémaux, de artistieke directeur van het festival, gisteren op het podium klom om uitgebreid de loftrompet te steken over DreamWorks, is de reden niet ver te zoeken. De Hollywoodstudio is het festival zowat als enige trouw gebleven en liet er onder meer Shrek, Shark Tale, A Bee Movie en Kung Fu Panda in première gaan. Dat zette Frémaux ertoe aan om DreamWorks Animation-chef Jeffrey Katzenberg zo ongeveer met honing te overgieten en hoogstpersoonlijk schoon te likken.
“Die momenten van cinema, van gelach, van emotie, van vriendschap danken we aan één man,” klonk het. “Jeffrey Katzenberg is Amerikaanse animatie!”