Asterix aux Jeux Olympiques - Bespreking Cinema

De Franse komiek Alain Chabat had een uitstekend idee toen hem gevraagd werd om een Asterix-film te schrijven en te regisseren. Hij besloot de spitse nonsenshumor van Albert Goscinny (de geestelijke vader van de Gallische held) op het scherm te brengen alsof hij een Monty Python-verhaal vertelde. Het resultaat, Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre', werkte wonderwel en liet verhopen dat de serie daarmee zijn geschikte weg had gevonden. Die hoop wordt in 'Astérix aux jeux olympiques', de derde film in de reeks, echter al snel de kop ingedrukt. Weg zijn de gevatte woordspelletjes, lekker absurde dialogen en prikkelende details. In plaats daarvan krijgen we terug de lompe slapstick en kindse grollen voorgeschoteld die de eerste Asterix-film zo onverteerbaar maakten. Zelfs Benoît Poelvoorde moet het afleggen tegen de flauwiteiten die de verzamelde schrijvers (met onder andere de makers van 'Le Boulet' en twee leden van het Guignols-collectief) uit hun duim hebben gezogen. Het zegt genoeg dat ze zich verplicht voelen om aan het eind alle bekende Franse sportlui voor de camera te halen. Wie zich tevreden kan stellen met een mix van computereffecten en gags die je zelf had kunnen verzinnen, wens ik een aangename avond toe. Zelf haal ik liever de strips nog eens uit de kast.

Astérix aux Jeux Olympiques

Astérix en de Olympische Spelen

Komedie  Regie: Frédéric Forestier & Thomas Langmann Met: Benoît Poelvoorde, Gérard Depardieu,... Asterix en Obelix helpen de jonge Galliër Alafolix om de prinses Irina te trouwen. Ze moeten daarvoor deelnemen aan de Olympische Spelen, het opnemen tegen de verschrikkelijk Brutus en afkomen van de vader van Alafolix: Julius Caesar.