De realiteit is vaak nog vreemder dan de fictie. Porki, het robotvarken dat met namaakgeuren en paargeluiden de geslachtsdrift van zeugen moet stimuleren, is bijvoorbeeld een echte uitvinding. Net zoals Madonna effectief de naam van een West-Vlaams gehucht is, met een standbeeld waarin de dorpsbewoners hun neergeschreven geheimen kwijt konden. In 'Het varken van Madonna' gebruikt regisseur Frank Van Passel die eigenaardige weetjes en feiten om een fabel te vertellen over vooruitgang en de prijs die we daarvoor betalen.
Samen met scenarist Marc Didden schrikt hij er in elk geval niet voor terug om risico's te nemen. De grappen waarmee het verhaal opgeleukt wordt, lijken vaak recht uit het soort toneelstukken geplukt dat je op het programma van amateurgezelschappen terug vindt. Dat is overigens geen kritiek maar een omschrijving. Zulke grappen kunnen namelijk evengoed hun doel treffen.
'Het varken van Madonna' bekijkt de werkelijkheid door een fantasierijk gekleurde bril en schildert alles na met een brede kwast. Het resultaat ziet er bij vlagen uitstekend uit, met de geflipte climax als uitschieter. Maar toch zijn het vooral de fijnere momenten (de verhalen van de soldaat) die blijven hangen. (RN)
Meningen
Al het nieuws cinema
Final Destination: Bloodlines: Het noodlot slaat opnieuw toe
De dodelijke kettingreactie is terug... en gruwelijker dan ooit. Final Destination: Bloodlines, het langverwachte nieuwe hoofdstuk in de iconische horrorfranchise, verschijnt op 14 mei en belooft opnieuw kippenvel van begin tot eind. Verder lezen...Marvel onthult eindelijk de betekenis van het sterretje in de titel Thunderbolts
Marvel Studios heeft niet lang gewacht om de grote onthulling van zijn zomerblockbuster Thunderbolts prijs te geven: aan het einde van het openingsweekend werd een gigantisch billboard in Los Angeles aangepast, waarbij de titel veranderde in The New Avengers. In een door de studio geposte video... Verder lezen...Review - Mr. K: Kafka en Lovecraft in een levend labyrint
In 'Mr. K' zoekt een goochelaar wanhopig de uitgang van een hotel dat hem niet laat gaan. Zo laat schrijver-regisseur Tallulah Hazekamp Schwab de kijker verdwalen in een surrealistische nachtmerrie die ook verbazend humoristisch is. Is het briljant of gewoon frustrerend? Dat hangt ervan af hoe... Verder lezen..."Star Wars: The Force Awakens" is niet langer de duurste film aller tijden - een andere blockbuster heeft zojuist het record verbroken!
Door de geheimhouding rond Hollywoodproducties wordt het uiteindelijke budget van een grote blockbuster vaak pas jaren na de bioscooprelease bekendgemaakt. Hoewel studio's aan vakmedia soms bewust een lager bedrag communiceren, geven alleen officiële financiële documenten een objectief en... Verder lezen...Love, Death & Robots Volume 4 heeft eerste live action aflevering
Met Tales of The Underworld brengt Disney een nieuw hoofdstuk in de "Tales of"-reeks van Star Wars, die in 2022 begon met Tales of The Jedi. Deze mini-animatiereeks werd laaiend enthousiast ontvangen door het publiek. Het lijkt erop dat Star Wars een nieuwe succesformule heeft gecreëerd. Verder lezen...Wereldrecord voor grootste aantal mensen verkleed als Smurfen op 17/5!
Op 17 mei 2025 zullen de ogen van het wereld niet gericht zijn op het filmfestival van Cannes, maar op Landerneau! Op die zaterdag zal de stad in Bretagne opnieuw een poging doen om de GUINNESS WORLD RECORDS™ titel voor het grootste aantal als smurfen verklede mensen in de wacht te slepen. Verder lezen...99-jarige documentairemaker David Attenborough brengt nieuwe film 'Ocean' uit
De Brit David Attenborough, bekend van zijn natuurdocumentaires, heeft dinsdag in Londen zijn nieuwe film 'Ocean' voorgesteld. In de documentaire maakt hij zich zorgen over de staat van de oceanen en stelt hij de methoden van de industriële visserij aan de kaak. Verder lezen...Cannes 2025: De 12 meest langverwachte films
Van 13 tot en met 24 mei 2025 vormt de Franse Rivièra opnieuw het kloppende hart van de internationale filmwereld. Verder lezen...10 films ter ere van onze moeders
Deze zondag staat volledig in het teken van onze rots in de branding, onze beste vriendin én onze liefste shoppingpartner. Verder lezen...