Had het leven van de broers uit 'Submarino' er anders uitgezien als ze opgegroeid waren in een normaal gezin? Wie zal het zeggen? In elk geval worden ze als volwassene nog steeds geplaagd door de vreselijke dingen die ze als zonen van een drankverslaafde moeder hebben gezien en slagen ze er niet in om op het rechte pad te blijven. Aan goeie wil ontbreekt het hen niet en ze krijgen ook kansen om het deftig aan te pakken. Ze weten echter niet wat ze ermee moeten aanvangen en verliezen zichzelf in agressie of drugs.
Nee, het is geen rozig verhaal dat Thomas Vinterberg vertelt in 'Submarino'. Zijn versie van Jonas T. Bengtssons gelijknamige roman is vaak ongenadig hard en moeilijk te incasseren, een blik op een wereld waar je voor geen geld zou willen wonen. Tegelijk vindt de film ook manieren om de pil een beetje te vergulden zonder afbreuk te doen aan de schrijnende toestanden. Het valt op hoe geestig 'Submarino' bij momenten is (de dikke vriend bijvoorbeeld) en nu en dan krijgt het verhaal zowaar iets sprookjesachtigs.
Dat je ondanks het kille realisme toch meevoelt met de personages ligt zeker ook aan de acteurs, die feilloos de menselijkheid van hun karakters vinden. Geen hapklaar entertainment maar daarom niet minder memorabel.
Meningen
Al het nieuws cinema
Fast & Furious: de motor hapert voor de finish
De Fast-saga nadert zijn einde, maar de grootste uitdaging is geen nieuwe schurk of levensgevaarlijke stunt, het is... het budget. Verder lezen...Nouvelle Vague: Godard opnieuw uitgevonden, vanaf 15 oktober 2025 in de bioscoop
Nouvelle Vague is geen klassieke biopic, maar een speelse reconstructie van hoe Jean-Luc Godard zijn iconische 'À bout de souffle' maakte. Niet met afstand, maar van binnenuit. Alsof de camera opnieuw door de straten van Parijs scheurt, dialogen stotteren, zinnen worden ingekort, en de tijd... Verder lezen...Review - Tron: Ares is een mooie ode aan originele film
Van tijd tot tijd worden oude franchises vanonder het stof gehaald om ze nieuw leven in te blazen. Dit keer is het de beurt aan Tron, de scifi-klassieker uit 1982 die de spirit van de jaren '80 naadloos wist op te vangen: flashy, luid en boordevol nieuwigheden. Tron: Ares doet die spirit 40 jaar na... Verder lezen...De epische reis gaat door: Avatar Fire and Ash, langer dan ooit
In een interview met Variety bevestigt James Cameron dat "Avatar: Fire and Ash" ongeveer drie uur duurt. Over het herschrijven en herschikken van enkele scènes met Jake en de Toruk zegt hij: "En we zitten op drie uur, grote verrassing! Maar het werkt prachtig..." Verder lezen...Review - La machine à écrire et autres sources de tracas: Reparaties van alledaagse levenslijnen
De titel is lang, maar de documentaire 'La machine à écrire et autres sources de tracas' is kort en krachtig. In dit laatste deel van Nicolas Philiberts drieluik over de psychiatrie helpen vrijwilligers met het repareren van onopvallende spullen die desondanks van levensbelang zijn voor hun... Verder lezen...Speelfilm Zondag de Negenste in een regie van Kat Steppe in wereldpremière op Filmfestival van Tallinn
Zonet werd bekend gemaakt dat de langspeelfilm Zondag de Negenste van Kat Steppe haar wereldpremière kent op het belangrijkste filmfestival van de Baltische staten. De hoofrollen in dit unieke ontroerende menselijke verhaal worden vertolkt door Josse De Pauw (De Twaalf, De Patrick), Peter van den... Verder lezen...Ontdek hier de nieuwe trailer van 'Predator: Badlands'
'Predator: Badlands' speelt vanaf 5 november 2025 in de bioscoop. 20th Century Studios heeft de spectaculaire nieuwe trailer vrijgegeven van Predator: Badlands, het nieuwste hoofdstuk in de iconische Predator-franchise van regisseur Dan Trachtenberg (Prey). Verder lezen...Ridley Scott: "De meeste nieuwe films zijn rotzooi"
Ridley Scott, een regisseur die erom bekend staat geen blad voor de mond te nemen, heeft scherpe kritiek geuit op de huidige staat van de Hollywoodproducties. Verder lezen...Review - Averroes & Rosa Parks: Een potje yoghurt tegen het bloeden
Documentairemaker Nicolas Philibert focust in "Averroes & Rosa Parks" op een mentaal hospitaal net buiten Parijs. In dit tweede deel van zijn drieluik zet hij het publiek als een vlieg op de muur om te luisteren naar gesprekken tussen de patiënten en hun hulpverleners. Deze film doet wat elke goede... Verder lezen...