De vierde aflevering van de succesvolle computergeanimeerde 'Shrek'-franchise is bijlange niet zo slecht als de vorige episode. Da's meteen het positiefste dat over deze compleet overbodige prent geschreven kan worden. Goed, de groene oger, zijn bevallige echtgenote enzijn maten de domme ezel en de moedige kat zijn inderdaad min of meer leuke personages die af en toe een glimlach op je gezicht toveren. Toch heeft dit wederzien vooral iets van een familiereünie waarop je dronken oom die ene mop voor de zoveelste keer verteld. Daar waar 'Toy Story 3' scoorde met een oprecht aangrijpend afscheidsverhaal, gaat het hier om de zoveelste pseudopostmoderne vondst waarmee de lucratieve filmreeks gaande wordt gehouden. Shrek haat de sleur van zijn brave familieleventje, sluit een deal met de boosaardig gewiekste Repelsteeltje en belandt zo in een nachtmerrieversie van het gekende sprookjesuniversum. Zoals reeds vermeld levert dat af en toe amusante momenten op, maar echt beklijven doet het eindresultaat nooit. Als je deze titel trouwens toch de kans geeft, ga dan naar de 3D-versie kijken. De normale versie heeft duidelijk geleden onder de druk van de vele diepte-effecten en oogt bij momenten ontzettend slordig.
Meningen
Al het nieuws cinema
Fast & Furious: de motor hapert voor de finish
De Fast-saga nadert zijn einde, maar de grootste uitdaging is geen nieuwe schurk of levensgevaarlijke stunt, het is... het budget. Verder lezen...Nouvelle Vague: Godard opnieuw uitgevonden, vanaf 15 oktober 2025 in de bioscoop
Nouvelle Vague is geen klassieke biopic, maar een speelse reconstructie van hoe Jean-Luc Godard zijn iconische 'À bout de souffle' maakte. Niet met afstand, maar van binnenuit. Alsof de camera opnieuw door de straten van Parijs scheurt, dialogen stotteren, zinnen worden ingekort, en de tijd... Verder lezen...Review - Tron: Ares is een mooie ode aan originele film
Van tijd tot tijd worden oude franchises vanonder het stof gehaald om ze nieuw leven in te blazen. Dit keer is het de beurt aan Tron, de scifi-klassieker uit 1982 die de spirit van de jaren '80 naadloos wist op te vangen: flashy, luid en boordevol nieuwigheden. Tron: Ares doet die spirit 40 jaar na... Verder lezen...De epische reis gaat door: Avatar Fire and Ash, langer dan ooit
In een interview met Variety bevestigt James Cameron dat "Avatar: Fire and Ash" ongeveer drie uur duurt. Over het herschrijven en herschikken van enkele scènes met Jake en de Toruk zegt hij: "En we zitten op drie uur, grote verrassing! Maar het werkt prachtig..." Verder lezen...Review - La machine à écrire et autres sources de tracas: Reparaties van alledaagse levenslijnen
De titel is lang, maar de documentaire 'La machine à écrire et autres sources de tracas' is kort en krachtig. In dit laatste deel van Nicolas Philiberts drieluik over de psychiatrie helpen vrijwilligers met het repareren van onopvallende spullen die desondanks van levensbelang zijn voor hun... Verder lezen...Speelfilm Zondag de Negenste in een regie van Kat Steppe in wereldpremière op Filmfestival van Tallinn
Zonet werd bekend gemaakt dat de langspeelfilm Zondag de Negenste van Kat Steppe haar wereldpremière kent op het belangrijkste filmfestival van de Baltische staten. De hoofrollen in dit unieke ontroerende menselijke verhaal worden vertolkt door Josse De Pauw (De Twaalf, De Patrick), Peter van den... Verder lezen...Ontdek hier de nieuwe trailer van 'Predator: Badlands'
'Predator: Badlands' speelt vanaf 5 november 2025 in de bioscoop. 20th Century Studios heeft de spectaculaire nieuwe trailer vrijgegeven van Predator: Badlands, het nieuwste hoofdstuk in de iconische Predator-franchise van regisseur Dan Trachtenberg (Prey). Verder lezen...Ridley Scott: "De meeste nieuwe films zijn rotzooi"
Ridley Scott, een regisseur die erom bekend staat geen blad voor de mond te nemen, heeft scherpe kritiek geuit op de huidige staat van de Hollywoodproducties. Verder lezen...Review - Averroes & Rosa Parks: Een potje yoghurt tegen het bloeden
Documentairemaker Nicolas Philibert focust in "Averroes & Rosa Parks" op een mentaal hospitaal net buiten Parijs. In dit tweede deel van zijn drieluik zet hij het publiek als een vlieg op de muur om te luisteren naar gesprekken tussen de patiënten en hun hulpverleners. Deze film doet wat elke goede... Verder lezen...