Laten we wel wezen: de eerste 'Millennium'-film was geen instant klassieker. Vlot gemaakt en energiek, dat zeker, maar het was niet alsof de thriller je anderhalf uur op het puntje van je stoel zette. Anderzijds ging het wel degelijk om een film die een poging deed om een bioscoopscherm te vullen en er dus op zijn minst goed uitzag.
Dat kunnen we van 'Millennium 2: De vrouw die met vuur speelde' niet meer zeggen. Het was altijd al de bedoeling van de producenten om enkel het eerste deel aan te pakken als een bioscoopfilm en de rest als tv-episodes in te blikken. Het is dus niet verwonderlijk dat de serie nog een paar van haar troeven uit handen geeft. De plotgaten die nu en dan gapen in 'De vrouw die met vuur speelde' vallen dan ook des te meer op.
Wat nog overblijft, is de lichtjes perverse geest van de betreurde schrijver Stieg Larsson, een lekker tempo, een intrigerende achtergrond (vrouwenhandel) en vooral het personage van Lisbeth Salander. Eigenlijk zat je tijdens de eerste film al voortdurend te wachten tot ze terug zou opduiken en deze keer wordt ze nog meer op het voorplan geschoven. Niemand die daarover zal klagen, me dunkt. (RN)
Meningen
Al het nieuws cinema
Mond: een explosieve mix van kracht, kwetsbaarheid en onderdrukte verlangens. In de zalen vanaf 18 juni.
In een tijd waarin women empowerment en emancipatie meer dan ooit resoneren, komt MOND als geroepen. Deze energiek gemaakte film is niet alleen een artistiek pareltje, maar ook een intrigerende spiegel van onze tijd. Lovend onthaald op internationale filmfestivals en bekroond met de Jury Prize in... Verder lezen...De toekomst van Mission: Impossible is onzeker
Christopher McQuarrie, de filmmaker achter de iconische actiefilmreeks Mission: Impossible met Tom Cruise, heeft zich uitgesproken over de mogelijkheid van toekomstige spin-offs. Verder lezen...Architecton - recensie: een liefdesbrief aan de aarde
Wat is de verhouding tussen mens en natuur? Een vraag die al jarenlang documentairemakers in haar greep houdt. Victor Kossakovsky probeert er met zijn gloednieuwe documentaire Architecton (2024) een antwoord op te geven, door beton als protagonist te nemen. Van verwoeste flatgebouwen in Oekraïne... Verder lezen...Nu in de bioscoop: Santosh, een bloedstollende thriller in het hart van landelijk India
Dompel je onder in de betoverende landschappen en sociale spanningen van een afgelegen regio in Noord-India met Santosh, de aangrijpende nieuwe thriller van regisseur Sandhya Suri, nu in de bioscoop. Verder lezen...Les Enfants Rouges - recensie: prachtig tableau met een bloederige rugzak
'Les Enfants Rouges', nog maar de tweede langspeelfilm van de Tunesische regisseur Lofti Achour, bewijst hoe zinloos geweld om een lapje grond kan zijn. De emotionele queeste die volgt, toont hoe een jongen veel te snel volwassen moet worden. Gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar verteld met een... Verder lezen...13 horrorfilms die je nu vrijdag de 13de kan kijken (en die géén deel zijn van de Friday the 13th-franchise)
Aan alle bijgelovige mensen: dé dag die jullie zooooo hard vrezen, komt er zéér binnenkort aan! Verder lezen...Sydney Sweeney transformeert zich tot een boksicoon
Sydney Sweeney was vastberaden om zich volledig in te leven in de rol van de baanbrekende vrouwelijke bokser Christy Martin voor een aankomende biopic. Verder lezen...Ontdek nu de nieuwste trailer voor "Freakier Friday"
In de film hernemen Jamie Lee Curtis en Lindsey Lohan hun rollen als Tess en Anna Coleman. Het verhaal begint jaren nadat Tess (Curtis) en Anna (Lohan) een identiteitscrisis doormaakten. Anna heeft nu zelf een dochter en binnenkort een stiefdochter. Verder lezen...Ballerina - recensie: bloedig, bloediger, bloedigst
Hoeveel actie wil je in één film? Ja. In Ballerina zijn de momenten van rust en dialoog zeldzaam, want het verhaal zit volgepropt met de meest creatieve, absurde en bloedige vechtscènes die je maar kan bedenken. De Ballerina is een waardige tegenspeler voor de Baba Yaga. Verder lezen...