Het is zijn eigen schuld, maar Michael Moore begint onderhand ook zijn medestanders aan de linkerzijde van de politieke discussie op de zenuwen te werken. Toen hij 20 jaar geleden 'Roger & Me' draaide, was hij nog de nobele onbekende die het aandurfde om onaantastbare multinationals vervelende vragen te stellen. Vandaag is hij zelf een gevestigde waarde en stoor je je steeds meer aan zijn manipulerende stijl en zijn verdachte omgang met feiten en cijfers. Vechten voor de goede zaak is één ding, maar een documentairemaker moet zich niettemin aan bepaalde regels houden.
Het komt dan ook als een opluchting dat hij in 'Capitalism: A Love Story' terug de juiste richting lijkt te kiezen. We krijgen minder opdringerige beelden van huilende mensen, minder gemakkelijke grapjes met veelzeggende songs, minder demagogische stunts en zowaar meer verhelderende ideeën. Veel gegevens heb je weliswaar eerder al gehoord, maar de manier waarop Moore ze op een rijtje zet, is knap om te zien. In een wereld waar de belangrijke beslissingen ver boven de hoofden van de mensen genomen worden, zouden we een film als 'Capitalism: A Love Story' zelfs belangrijk durven noemen.
Dat Moore in het laatste kwart toch weer toegeeft aan zijn kwalijke neigingen willen we dan ook nog een keer door de vingers zien. (RN)
Meningen
Al het nieuws cinema
Depardieu voor rechter na incident met Italiaanse paparazzo
De Franse acteur Gérard Depardieu (76) moet in Italië voor de rechter verschijnen voor een incident met een fotograaf in Rome, die foto's van hem en een vriend probeerde te nemen op een plaats waar beroemdheden komen. De acteur en de fotograaf beschuldigen elkaar van geweld. Verder lezen...28 Years Later speelt vanaf 18 juni exclusief in de bioscoop
Wat gebeurt er met de mensheid wanneer hoop vervaagt en de woede blijft? Op 18 juni 2025 keert de legendarische wereld van 28 Days Later terug naar het grote scherm met 28 Years Later, een ijzingwekkende nieuwe film van de hand van Academy Award®-winnaar Danny Boyle en scenarist Alex Garland. Verder lezen...Verdwenen in de toekomst - Op zoek naar Marty McFly's gitaar uit Back to the Future
Marty McFly greep een gitaar in Back to the Future en speelde mee met de band op een schoolfeest in de jaren 1950, waarmee hij ternauwernood wist te voorkomen dat hij uit het bestaan zou verdwijnen, vlak voordat hij terugreisde naar de jaren 1980. De gitaar had in het echte leven minder geluk. Verder lezen...Mond: een explosieve mix van kracht, kwetsbaarheid en onderdrukte verlangens. In de zalen vanaf 18 juni.
In een tijd waarin women empowerment en emancipatie meer dan ooit resoneren, komt MOND als geroepen. Deze energiek gemaakte film is niet alleen een artistiek pareltje, maar ook een intrigerende spiegel van onze tijd. Lovend onthaald op internationale filmfestivals en bekroond met de Jury Prize in... Verder lezen...Pamela Anderson verbaast Naked Gun-fans met een ZEER pikante scène met Liam Neeson
Pamela Anderson was helemaal bereid om een zeer suggestieve scène op haar knieën te spelen naast Liam Neeson in de pikante eerste trailer van de reboot van The Naked Gun. Verder lezen...De toekomst van Mission: Impossible is onzeker
Christopher McQuarrie, de filmmaker achter de iconische actiefilmreeks Mission: Impossible met Tom Cruise, heeft zich uitgesproken over de mogelijkheid van toekomstige spin-offs. Verder lezen...Architecton - recensie: een liefdesbrief aan de aarde
Wat is de verhouding tussen mens en natuur? Een vraag die al jarenlang documentairemakers in haar greep houdt. Victor Kossakovsky probeert er met zijn gloednieuwe documentaire Architecton (2024) een antwoord op te geven, door beton als protagonist te nemen. Van verwoeste flatgebouwen in Oekraïne... Verder lezen...Nu in de bioscoop: Santosh, een bloedstollende thriller in het hart van landelijk India
Dompel je onder in de betoverende landschappen en sociale spanningen van een afgelegen regio in Noord-India met Santosh, de aangrijpende nieuwe thriller van regisseur Sandhya Suri, nu in de bioscoop. Verder lezen...Les Enfants Rouges - recensie: prachtig tableau met een bloederige rugzak
'Les Enfants Rouges', nog maar de tweede langspeelfilm van de Tunesische regisseur Lofti Achour, bewijst hoe zinloos geweld om een lapje grond kan zijn. De emotionele queeste die volgt, toont hoe een jongen veel te snel volwassen moet worden. Gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar verteld met een... Verder lezen...