Men zegt dat Alexander de Grote in 328 v.Chr., nadat hij verschillende imperia had doen buigen, in tranen uitbarstte… omdat er geen werelden meer over waren om te veroveren.
Op dezelfde manier, après avoir “réglé” les problèmes du Moyen-Orient et de l’Ukraine avec seulement quelques détails techniques à finaliser en mis fin à tant d’autres conflits, pourrait Donald Trump lui aussi se sentir désemparé face au manque de grandes missions. Pourtant, op het moment dat hij op het punt staat neergeknield en ontmoedigd op het tapijt van het Oval Office te zinken, lijkt hij op te veren bij de gedachte aan een laatste grote uitdaging.
Hij zou de filmfranchise Rush Hour kunnen doen heropleven!
Larry Ellison, de grootste aandeelhouder van Paramount Skydance – dat eerder dit jaar, als Paramount Global, een rechtszaak met Trump heeft geschikt, vergelijkbaar met de recente dreiging tegen de BBC – zou door de opperbevelhebber onder druk zijn gezet om de geliefde Rush Hour-films nieuw leven in te blazen, de komische buddycop-avonturen met Chris Tucker en Jackie Chan. Een vierde deel van Rush Hour zou naar verluidt een centraal element vormen van Trumps tweede ambtstermijn: een droom om een ouderwetse vorm van mannelijkheid terug te brengen in de Hollywoodcultuur, en tegelijk werkgelegenheid te creëren voor de weinig geliefde Tinseltown-figuur die de eerste drie films regisseerde: Brett Ratner.
Ratner werd in 2017 beschuldigd van seksueel wangedrag, beschuldigingen die hij ontkende. Maar dankzij bevoorrechte toegang heeft hij nu een documentaire van 40 miljoen dollar over Melania Trump geregisseerd.
Heeft de wereld echt behoefte aan Rush Hour 4? Als dat zo was, zouden we het dan niet al hebben? De marktkrachten in de meedogenloze commerciële jungle van de franchisefilmindustrie zouden Rush Hour 4 allang hebben voortgebracht, of op zijn minst een reboot voor streaming met een jongere cast – mogelijk met David Harbour als de nors kijkende politiechef.
Het concept van de Rush Hour-reeks draait om het onwaarschijnlijke duo van twee agenten: James Carter van de LAPD (Chris Tucker) en Yan Naing Lee van de Hongkongse politie (Jackie Chan). Beiden spelen de “vis uit het water”-komedie – waarbij de watermetafoor staat voor elkaars cultuur. En natuurlijk zijn er talloze vechtscènes: Tucker levert typische Amerikaanse knokpartijen, terwijl Chan zijn komische en acrobatische vechtkunsten laat zien.
Het geheel is licht, stereotiep en zeer onderhoudend — en Donald is er dol op. Zou hij in Rush Hour 4 verschijnen in een van zijn houterige cameo’s, of zelfs meer? Of zou de president, net als Arnold Schwarzenegger, een post-politieke terugkeer naar de glamoureuze wereld van de showbusiness beginnen te overwegen? Misschien wil hij niet alleen produceren, maar ook zelf in de film spelen ?

