Het was een lange weg voor de iconische filmmaker Guillermo del Toro om eindelijk de klassieke horrorroman en monsterverhaal Frankenstein te verfilmen, maar hij heeft zijn levenslange wens nu werkelijkheid gemaakt. Zijn groots opgezette versie van Mary Shelley’s baanbrekende werk draait momenteel in de bioscoop, met in de hoofdrollen Oscar Isaac en Jacob Elordi, en verschijnt op 7 november op Netflix. Ondertussen zijn fans benieuwd naar wat del Toro hierna zal doen.
Del Toro heeft al enkele nieuwe projecten in de pijplijn. Hij schrijft en regisseert de verfilming van The Buried Giant, de duistere fantasieroman van Nobelprijswinnaar Kazuo Ishiguro, en werkt ook aan een nieuwe misdaadthriller met Oscar Isaac. Toch heeft de regisseur van Pan’s Labyrinth onlangs nog een ander klassiek werk genoemd dat hij graag zou willen bewerken, eveneens een hoeksteen van het gotische horrorgenre.
In een recent interview met Inverse liet del Toro weten geïnteresseerd te zijn in zijn eigen versie van de Franse auteur Gaston Leroux’ roman uit 1909, Le Fantôme de l’Opéra. Toen hem werd gevraagd welke “onbegrepen schurk” hij als volgende zou willen verfilmen, antwoordde hij: “Le Fantôme de l’Opéra, omdat het zo’n klassiek verhaal is, maar ik zou het anders aanpakken.”
“Ik heb een paar ideeën, maar voorlopig richt ik me op misdaad en stop-motion,” vervolgde del Toro, waarmee hij blijkbaar doelde op zijn reeds bevestigde projecten en niet op een stop-motionversie van Le Fantôme de l’Opéra. Het verhaal is vooral bekend van de beroemde Broadway-musical, maar werd ook verfilmd in 2004 met Gerard Butler en Emmy Rossum in de hoofdrollen.
Le Fantôme de l’Opéra speelt zich af in het Parijs van de late 19e eeuw en volgt Christine, een jonge, onbekende sopraan die deel uitmaakt van het koor van de Opéra Garnier. Christine wordt in het geheim opgeleid door een mysterieuze figuur die in het operagebouw woont. Terwijl de Fantoom haar opkomst naar roem mogelijk maakt, raakt hij ook gevaarlijk geobsedeerd door haar.
Het verkrijgen van de rechten voor de musicalversie van Le Fantôme de l’Opéra zou een stuk ingewikkelder zijn, maar op basis van del Toro’s opmerkingen lijkt hij vooral geïnteresseerd in een nieuwe, directe bewerking van het originele boek, dat inmiddels tot het publieke domein behoort. Hoe dan ook, dit klinkt als een veelbelovend nieuw project van Guillermo del Toro, en hopelijk kan hij het binnenkort realiseren.
 
					
                 
  
  
  
  
  
  
  
  
 