L'intérêt d'Adam: Een betoog tegen vergankelijkheid - Actueel Cinema

   - 
L'intérêt d'Adam: Een betoog tegen vergankelijkheid

Een weerloos kind, een getraumatiseerde moeder en een verpleegster die door het vuur gaat voor haar patiënten. Dat is de combinatie waarvoor Laura Wandel kiest in haar tweede Franstalige langspeelfilm L’intérêt d’Adam. We volgen de verpleegster, Lucy (Léa Drucker), die op de pediatrische afdeling werkt. Ze is verantwoordelijk voor allerlei soorten patiënten – één daarvan is de vierjarige Adam (Jules Delsart). Hij is opgenomen wegens ondervoeding en zijn moeder Rebecca (Anamaria Vartolomei), krijgt beperkte bezoekrechten omdat ze beschuldigd wordt van Adams toestand. Alleen wil Adam niet eten zonder zijn moeder. Vastberaden om het kind te helpen, doet Lucy er alles aan om Rebecca bij te staan. Maar kan je iemand helpen die niet geholpen wil worden? 

De kunst van conflict 

De beste manier om de aandacht van een publiek te krijgen, is door ze midden in conflict te plaatsen. Door ze geen tijd te geven om de situatie rustig te begrijpen, maar wel meteen duidelijk te maken wat er op het spel staat. Deze grens opzoeken is de kunst van storytelling. En L’intérêt d’Adam laat ons er allesbehalve op wachten. Al vanaf de eerste scène krijgen we als kijker weinig tijd om te observeren, maar worden we rechtstreeks ondergedompeld in de drukte van Lucy’s werkleven. Een belangrijke speler hierin is het type ziekenhuis waar Lucy werkt. Regisseur Laura Wandel kon ervoor kiezen om een grootschaliger ziekenhuis, zoals in House (2004) of Grey’s Anatomy (2005), te nemen als setting. Maar om haar personages zo waarheidsgetrouw mogelijk neer te zetten liep ze zelf drie weken mee op de pediatrische afdeling van het UMC Sint-Pieter in Brussel. Zo slaagt ze erin de kracht van de realiteit te tonen- een kracht die te vaak onterecht vergeten wordt door alle grote Hollywoodblockbusters.  

Parallellen

Conflict uit zich in tegenstellingen. Dit benadrukt Laura Wandel vooral door de verhouding tussen Lucy en Rebecca extra te belichten. Beide willen het beste voor Adam, maar hebben radicaal andere visies over hoe dit moet gebeuren. Door hun botsingen komen we steeds meer te weten over Lucy’s verleden, namelijk dat ze een dochter heeft waar ze vervreemd van lijkt te zijn. Meer informatie krijgen we niet, maar dat is ook niet nodig om haar intenties als personage te begrijpen. Zowel Lucy als Rebecca werken als spiegels die elkaars grootste tekortkomingen onthullen. Hierdoor worden thema’s zoals moederschap, liefde, verzorging en zelfs obsessie in een fragiele omgeving meedogenloos tegen elkaar uitgespeeld. Combineer dat met de aangrijpende acteerprestaties van Léa Drucker en Anamaria Vartolomei en er ontstaat een krachtveld aan emoties - eentje dat ervoor zorgt dat iedere dialoog hard aankomt en deuren opent naar momenten waarop we zelf gedwongen werden om moeilijke keuzes te maken. 

Een betoog tegen vergankelijkheid 

Door zich niet te richten op kijkcijfers doet Laura Wandel iets veel belangrijkers: ze wakkert onze moraliteit aan zonder iemand de schuld te geven. Haar eerste langspeelfilm Un Monde (2021) toont aan dat kinderen een sterke boodschapper kunnen zijn van maatschappelijke en sociale thema’s. Hier bootst Wandel hetzelfde effect na door twee vrouwen te nemen die op zoek zijn naar een verloren moederversie van zichzelf. In een wereld waarin moraliteit steeds vergankelijker wordt, moedigt L’intérêt d’Adam ons net aan om het recht in de ogen te kijken. Zo reikt de impact van de film verder dan enkel het witte doek en wordt het eerder een betoog - tegen onrecht maar vooral tegen vergankelijkheid.  

Cinenews-journalist: Federica Alexakis

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema

Happy 'Noirvember': Ontdek hier de 10 beste Noirfilms - Actueel
Actueel

Happy 'Noirvember': Ontdek hier de 10 beste Noirfilms

Van klassieke detectiveverhalen met rauwe privé-detectives en femme fatales tot stijlvolle misdaaddrama's vol spanning en verraderlijke intriges—film noir biedt een fascinerende kijk op de donkere kant van het menselijk bestaan. Verder lezen...
Zondag de Negenste van Kat Steppe opent Filmfestival Oostende! - Actueel
Actueel

Zondag de Negenste van Kat Steppe opent Filmfestival Oostende!

Het Filmfestival Oostende kondigde aan dat Zondag de Negenste, het fictiedebuut van Kat Steppe, hun openingsfilm wordt van de 18de editie van het festival. Concreet zal vrijdag 30 januari de rode loper worden uitgerold voor cast en crew op de feestelijke Belgische première van Zondag de Negenste.... Verder lezen...
BAFF 2025: vijf dagen vol cinema, kunst en ontdekkingen - Actueel
Actueel

BAFF 2025: vijf dagen vol cinema, kunst en ontdekkingen

Van 12 tot 16 november neemt Brussel de kleuren aan van het Brussels Art Film Festival (BAFF), het enige Belgische evenement dat volledig gewijd is aan documentaires over kunst en creatie. Dit jaar staan 33 films uit de hele wereld op het programma, waarvan 14 in nationale competitie, met thema's... Verder lezen...
L'intérêt d'Adam

L'intérêt d'Adam

Drama  Regie: Laura Wandel Met: Anamaria Vartolomei & Léa Drucker   De vierjarige Adam wordt gehospitaliseerd wegens ondervoeding na een gerechtelijke beslissing. De hoofdverpleegkundige Lucy staat de moeder van Adam toe om bij haar zoon te blijven buiten de vastgelegde bezoekuren van de rechter. Maar de situatie wordt ingewikkeld wanneer de moeder opnieuw weigert... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: