Het FIFF Namen onthult vijf nieuwe titels van zijn 40e editie! - Actueel Cinema

   - 
Het FIFF Namen onthult vijf nieuwe titels van zijn 40e editie!

De 40e editie van het Internationale Festival van de Franstalige Film van Namen (FIFF) gaat op vrijdag 3 oktober van start met de langverwachte wereldpremière van de film LES BARONNES van Mokhtaria Badaoui  & Nabil Ben Yadir.
 
Het FIFF Namen is blij om vijf nieuwe titels uit zijn selectie bekend te maken:

-    LA DERNIERE RIVE van Jean-François Ravagan (België/Frankrijk/Qatar)
-    KATANGA, LA DANSE DES SCORPIONS van Dani Kouyaté (Burkina Faso)
-    METEORS van Hubert Charuel, in samenwerking met Claude Le Pape (Frankrijk)
-    NINO van Pauline Loquès (Frankrijk)
-    ON VOUS CROIT van Charlotte Devillers en Arnaud Dufeys (België)

LA DERNIERE RIVE van Jean-François Ravagan (België/Frankrijk/Qatar)
 
In 2015 maakte de Belgische regisseur Jean-François Ravagan de korte fictiefilm Renaître, die een groot succes was en de Pardi di Domani won op het Festival van Locarno, de Grote Prijs op Zinebi Bilbao en de Prijs van de Federatie Wallonië-Brussel op het Brussels Short Film Festival.
 
Dit jaar keert hij terug met een aangrijpende documentaire, La Dernière Rive, geïnspireerd op een nieuwsfeit en opgenomen in de officiële selectie van Visions du Réel in Nyon, Zwitserland, en DOK.fest München in Duitsland.
 
Op een avond in januari 2017 verspreidt zich een video op sociale media van een jonge Gambiaan die verdrinkt in het water van het Canal Grande in Venetië. Vanaf de oever beschimpen voorbijgangers hem zonder hem te helpen. Gefilmd met een mobiele telefoon lijkt het door de kou verstijfde lichaam zich te laten zinken, ondanks de paar reddingsboeien die in zijn richting worden gegooid. Hij was 22 jaar oud en heette Pateh Sabally. 4.000 kilometer verderop vertellen de stemmen en gezichten van zijn familie het verhaal dat aan dit drama voorafging, het verhaal achter de beelden...
 
« Bij het maken van deze film », legt Jean-François Ravagan uit, « heb ik veel nagedacht over Erri de Luca, een Italiaanse schrijver die zegt dat de verdronkenen in de Middellandse Zee een massaverschijnsel en daardoor anoniem zijn geworden. Nochtans is de daad van deze jongeman, Pateh Sabally genaamd, persoonlijk, maar meteen ook overdreven voorgesteld in de media. We weten niet of er een politieke boodschap achter zijn daad schuilging. Ik wilde voorbij deze overdreven media-aandacht kijken om een complexere realiteit weer te geven. Ik had twee specifieke doelstellingen: ten eerste een identiteit teruggeven aan een persoon die door racistische uitspraken was ontmenselijkt, en ten tweede de tijd nemen om een verhaal te vertellen dat op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd. »
 
La Dernière Rive brengt de hoofdrolspelers Jabu Kandeh Sabally, Pateh Alhaji Sabally, Yerro Sabally en Ibrahima Diallo samen.
 
De film is een productie van Dérives, in coproductie met Michigan Films, Wallonie Image Production, Sténopé en Les Films d'Ici, Shelter Prod, met de steun van het Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, met de medewerking van het CNC – Centre national du cinéma et de l’image animée, gefinancierd door de Europese Unie, met de steun van het Doha Film Institute, de Tax Shelter van de Belgische federale regering, de Belgische ontwikkelingssamenwerking en Wallonië.
 
La Dernière Rive wordt verdeeld door Dérives en Wallonie Image Production. ScreenBox zorgt voor de verspreiding.

La Dernière Rive © Dérives, Michigan Films, WIP, Sténopé, Les Films d’Ici

KATANGA: LA DANSE DES SCORPIONS van Dani Kouyaté (Burkina Faso)
 
Dani Kouyaté stamt af van een familie van praktiserende griots en is verteller, muzikant, theater- en filmregisseur, docent aan de afdeling Culturele Antropologie van de Universiteit van Uppsala en docent aan de Film- en Theaterschool van Wiks Folkhögskola in Uppsala, Zweden.
 
Na verschillende kortfilms, op diverse festivals bekroond, maakte hij in 1995 zijn eerste langspeelfilm, Keïta, l’héritage du griot, die hij datzelfde jaar voorstelde op het FIFF Namen. Zes jaar later werd Sia, le rêve du python geselecteerd voor de competitie in Namen en won hij de Gouden Beiaard voor het beste scenario. In 2004 werd zijn derde film, Ouaga Saga, opnieuw geselecteerd in Namen. In 2013 volgde Soleils, in co-regie met Olivier Delahaye. In 2016 regisseerde hij zijn vijfde film, Tant qu’on vit.
 
Het FIFF Namen is blij Dani Kouyaté terug te zien met zijn zesde langspeelfilm, Katanga: la danse des scorpions. De film werd dit jaar op het FESPACO vertoond en sleepte daar een hele reeks prijzen in de wacht, van de felbegeerde Grand Prix Etalon d'Or de Yennenga tot de Publieksprijs, de Speciale FDCT Prijs, de Sembène Ousmane Prijs van de Ecobank-stichting, de speciale UEMOA Prijs voor fictiefilms en de Prijs van de Afrikaanse Pers – Paulin Soumanou Vieyra.
 
Na een mislukte kroonaanslag benoemt koning Pazouknaam zijn neef Katanga tot legerleider. Katanga is zich bewust van het gewicht van deze taak en raadpleegt een waarzegger om zich te verzekeren van het welslagen van zijn missie. De waarzegger leest in het zand dat hijzelf, Katanga, in plaats van zijn neef koning moet worden, of dat hij samen met hem moet sterven tijdens een volgende kroonaanslag.
 
« Katanga: la danse des scorpions is een universele en tijdloze politieke fabel, gebaseerd op de tragedie Macbeth”, legt Dany Kouyaté uit. Het is een van de weinige verfilmingen van het werk van de beroemde auteur William Shakespeare op het Afrikaanse continent. Toch voelt het heel natuurlijk om Shakespeare aan te passen aan Afrika. De wereld van Shakespeare sluit naadloos aan bij de geest van de grote Afrikaanse verhalen, die doordrenkt zijn van het bovennatuurlijke en terugkerende vermengingen tussen de zichtbare en onzichtbare wereld. De keuze voor zwart-wit geeft de film, naast zijn esthetische kracht, een tijdloos en ruimtevreemd karakter. »
 
Katanga is geschreven en geregisseerd door Dani Kouyaté en opgenomen in zwart-wit. De hoofdrollen worden vertolkt door Mahamadi Nana, Hafissata Coulibaly, Rasmané Ouédraogo, Adissa Ilboudo, Justin Ouidiga en Ildevert Méda. De Belgische cameraman Marc de Backer stond in voor de fotografie.
 
De film is geproduceerd door Sahélis Productions en YeelenBa Productions, en de internationale sales  wordt verzorgd door Sudu Connexion.

Katanga, la danse des scorpions © Sahélis Productions - YeelenBa Productions

METEORS van Hubert Charuel, in samenwerking met Claude Le Pape (Frankrijk)
 
Acht jaar na Petit Paysan (geselecteerd in Cannes, bekroond met 3 César-prijzen en de Prijs van de Junior Jury van het FIFF 2017) is Hubert Charuel terug met een tweede speelfilm, Météors.
 
« Deze film speelt zich af in de stad Saint-Dizier », legt Hubert Charuel uit, « de plaats waar ik ben opgegroeid en waar ik voor het eerst de drang voelde om films te maken. En nog steeds over personages te praten waar bijna niemand het over heeft. Dat is voor Claude en mij een noodzaak, omdat het een onderwerp is dat ons persoonlijk raakt en dat we, elk om verschillende redenen, nodig hadden om te vertellen. »
 
 « Lange tijd », vult zijn medewerkster Claude Le Pape aan, « was er een idee voor een rampenfilm, een meteorietinslag op de stad, en na twee jaar hebben we de meteoriet geschrapt en al het andere behouden: het trio personages, het nucleaire afval, de alcohol, de verdwijning. In feite zijn we teruggekeerd naar wat Hubert vanaf het begin al wilde vertellen: een personage dat een ander wil redden. »
 
Diagonale leegte. Drie oude vrienden. Tony is de koning van de bouw geworden, Mika en Dan de koningen van niets. Ze hebben veel dromen en weinig geluk. Na een nieuwe mislukte poging moeten ze voor Tony gaan werken in een nucleaire afvalcontainer. Tot nu toe gaat alles mis...
 
Météors is geschreven en geregisseerd door Hubert Charuel en Claude Le Pape (net als Petit Paysan) en wordt gespeeld door Paul Kircher, Idir Azougli en Salif Cissé.
 
De film werd vertoond in de officiële selectie – Un Certain Regard tijdens het laatste filmfestival van Cannes en won daar de Prijs van de Jury Pass Culture, evenals de Publieksprijs op het festival van La Baule.
 
Météors is geproduceerd door DOMINO FILMS, in coproductie met FRANCE 2 CINÉMA, met de steun van CANAL+, de deelname van CINÉ+ OCS, FRANCE TÉLÉVISIONS, in samenwerking met PYRAMIDE DISTRIBUTION, met de steun van LA RÉGION GRAND EST, de steun en medewerking van LA VILLE DE REIMS en de COMMUNAUTÉ URBAINE DU GRAND REIMS TROYES CHAMPAGNE MÉTROPOLE / VILLE DE TROYES (RÉSEAU PLATO), in samenwerking met LE CNC IN SAMENWERKING MET LE BUREAU DES IMAGES GRAND EST, met de steun van het CENTRE NATIONAL DU CINÉMA ET DE L’IMAGE ANIMÉE, in samenwerking met SG IMAGE 2023, CINÉMAGE 19, CINÉVENTURE 10, COFINOVA 21, en met de steun van L’ANGOA, LA PROCIREP.
 
De film komt op 8 oktober in Frankrijk uit en wordt gedistribueerd door Pyramide, dat ook de internationale sales verzorgt.


Météors © Domino Films

NINO van Pauline Loquès (Frankrijk)
 
Na haar studie letteren en rechten wil Pauline Loquès haar schrijflust uitleven in de journalistiek. Ze werkt enkele jaren als redacteur voor culturele programma's. Op dertigjarige leeftijd besluit ze dat het tijd is om uit de rol van toeschouwer te stappen. Na een opleiding tot scenarioschrijver besluit ze zo oprecht, eenvoudig en bescheiden mogelijk het leven van de jonge meisjes om haar heen te beschrijven in een kortfilm, La Vie de Jeune Fille. Daarna volgde haar eerste langspeelfilm, Nino, die dit jaar werd vertoond tijdens de Semaine de la Critique in Cannes, waar hij werd bekroond met de Prix Fondation Louis Roederer de la Révélation voor Théodore Pellerin en de Prix du Public de Valbonne. De film ontving ook de Prix d'Ornano-Valenti in Deauville en zal worden vertoond in de competitie Platform tijdens het komende filmfestival van Toronto.
Over drie dagen staat Nino voor een grote uitdaging. Tot die tijd hebben de artsen hem twee opdrachten gegeven. Twee dwingende taken die de jongeman door Parijs zullen leiden en hem zullen dwingen om weer contact te maken met anderen en met zichzelf.
 
« Toen ik de kortfilm La Vie de Jeune Fille maakte », herinnert de regisseur zich, « ontmoette ik producent Sandra da Fonseca, die me aanspoorde om een lange film te schrijven. In die tijd werd mijn familie geconfronteerd met de ziekte van een naaste, die aan een zeer agressieve vorm van kanker leed en op 37-jarige leeftijd overleed. De film is aan hem opgedragen. Ik was overweldigd door een groot verdriet en een diep gevoel van onrechtvaardigheid. Ik begon te schrijven om weer hoop te vinden. Het personage Nino kwam toevallig in me op, een beetje zoals een ontmoeting op straat. Alsof ik deze jongeman tegen het lijf liep, op wie de ziekte drukte, met zijn wijde kleding en aarzelende bewoordingen. Hij wees me de weg naar wat hij zou gaan meemaken. Ik schreef terwijl ik me liet meevoeren door zijn omzwervingen, op een heel instinctieve manier. »
 
De hoofdrol van Nino wordt vertolkt door Théodore Pellerin, omringd door William Lebghil en Salomé Dewaels, met medewerking van Jeanne Balibar.
 
De film is een productie van Blue Monday Productions, in coproductie met France 2 Cinéma, met de steun van Ciné+ OCS, de medewerking van Disney+, France Télévisions, de steun van het Centre national du cinéma et de l'image animée, de regio Île-de-France, in samenwerking met Cinémage 19, en ontwikkeld met de steun van Cofinova Développement en Procirep-Angoa.
 
Nino wordt vanaf 15 oktober in België verdeeld door Distri7 en vanaf 17 september in Frankrijk door Jour2Fête. De internationale sales wordt verzorgd door The Party Film Sales.
 


Nino © Blue Monday Productions - France 2 Cine?ma

ON VOUS CROIT van Charlotte Devillers en Arnaud Dufeys (België)
 
De film werd op het laatste filmfestival van Berlijn vertoond in de competitie voor debuutfilms Perspectives, waar hij een speciale vermelding kreeg. Hij behandelt heel tactvol de realiteit van huiselijk geweld en de uitdaging van filmische fictie, en durft het aan om de centrale scène van 55 minuten in realtime te filmen.
 
Tegenover de rechter mag Alice zich geen fouten veroorloven: ze moet koste wat kost de stem van haar kinderen laten horen, die doodsbang zijn om hun vader weer te zien. Maar vandaag vraagt de rechter niet zozeer aan de vader, maar aan Alice om verantwoording af te leggen...
 
« Vanaf het begin van het schrijfproces realiseerden we ons hoezeer rechtszaken van nature zijn opgebouwd volgens dezelfde ingrediënten als een fictiefilm of een toneelstuk », erkent Arnaud Dufeys. « De zitting is daarom weergegeven aan de hand van de verschillende verhalen die we hebben verzameld en die allemaal bepaalde overeenkomsten vertonen. Wat we vooral hebben gefictionaliseerd, zijn de scènes die aan deze zitting voorafgaan en erop volgen. We hebben ze zo opgebouwd dat ze de emotionele reis van Alice zo goed mogelijk weergeven, tussen haar eerste schuldgevoels en het opnieuw omarmen van haar rol als moeder na afloop van de zitting. »
 
« De film is geïnspireerd op mijn ervaring als verpleegster, maar ook als vrouw en moeder », vervolgt Charlotte Devillers. « Er zijn overeenkomsten tussen mijn werk als verpleegster en dat van regisseur: als zorgverlener zijn observatie en luisteren ook mijn belangrijkste instrumenten. De verhalen van patiënten begrijpen en deze kunnen doorgeven aan een team om hen te behandelen, maakt al deel uit van mijn dagelijkse werk. Dit zijn elementen die zowel het schrijven als het regisseren hebben gevoed. »
 
De Belgische filmmaker en producent Arnaud Dufeys maakte in 2012 zijn eerste korte film Atomes, die werd geselecteerd voor de Oscars en de Grand Prix van het Festival van Bilbao. Vervolgens maakte hij in 2014 de korte film Vertiges, die de publieksprijs won op het FIFF Namen. In 2024 draaide hij aflevering 3 van de documentaireserie La mécanique du crime - Pour que cela n'arrive plus. In datzelfde jaar presenteerde hij zijn korte film Un invincible été in competitie op zowel het Filmfestival van Berlijn als het FIFF Namen.
 
Dit jaar schreef en regisseerde hij samen met de Franse regisseur Charlotte Devillers zijn eerste langspeelfilm, On vous croit. Devillers heeft veel ervaring als verpleegster en werkt vaak met slachtoffers van misbruik in Parijs. Dankzij haar ervaring kon ze bepaalde intieme aspecten van de realiteit van de jeugdrechtbank vastleggen. De film won ook de Prijs Sang Neuf, de Jongerenprijs en de Prijs Beste Vertolking op het Reims Polar Festival en een speciale vermelding voor Myriem Akheddiou op het TOFIFEST 2025.
 
De film, met in de hoofdrollen Myriem Akheddiou, Laurent Capelluto, Natali Broods, Ulysse Goffin, Adèle Pinckaers en de echte advocaten Alisa Laub, Marion de Nanteuil en Mounir Bennaoum, is geproduceerd door Makintosh films (Arnaud Ponthière en Arnaud Dufeys). De film wordt in België verdeeld door O'brother. De internationale sales wordt verzorgd door The Party Film Sales.

On vous croit © Makintosh Films

De 40ste editie van het Internationaal Festival van de Franstalige Film van Namen – FIFF (België) vindt plaats van 3 tot 10 oktober 2025 in de stad aan de Maas.

De openingsavond is op vrijdag 3 oktober, de slotceremonie en prijsuitreiking op woensdag 8 oktober. Om de winnaars in het zonnetje te zetten, kunnen festivalgangers de bekroonde films vervolgens (opnieuw) ontdekken tijdens speciale vertoningen op donderdag 9 en vrijdag 10 oktober in bioscoop Caméo.

Het Chapiteau, een ontmoetingsplaats voor festivalgangers, wordt van 3 tot 8 oktober op de Place d'Armes opgesteld.

Elk jaar presenteert het FIFF Namur een uitgebreid programma met films uit alle hoeken van de Francophonie, die 56 lidstaten over de hele wereld telt en zo uiteenlopende gebieden omvat als Frankrijk, Luxemburg, Quebec, Bulgarije, Roemenië, Zwitserland, Egypte, Griekenland, Libanon, Marokko, Tunesië, Burkina Faso, Kameroen, Congo, Ivoorkust, Guinee, Mali, Niger, Rwanda, Senegal, Cambodja, Laos, Vietnam, Haïti en België.

FIFF is door de jaren heen uitgegroeid tot dé ontmoetingsplek voor Franstalige cinema, waar zowel een groot publiek als honderden filmprofessionals samenkomen in zalen, tijdens ontmoetingen en in workshops.

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema

UGC viert 50 jaar Cinéart - Actueel
Actueel

UGC viert 50 jaar Cinéart

In 2025 viert de Belgische distributeur Cinéart zijn vijftigste verjaardag. UGC slaat de handen in elkaar met deze iconische partner om het publiek een retrospectieve aan te bieden die een halve eeuw van passie en durf in de kijker zet. Verder lezen...
Julian, het filmdebuut van Cato Kusters, opent Film Fest Gent - Actueel
Actueel

Julian, het filmdebuut van Cato Kusters, opent Film Fest Gent

'Julian', het langspeeldebuut van de Belgische regisseur Cato Kusters, is de officiële openingsfilm van Film Fest Gent 2025. Op woensdag 8 oktober trapt Kusters het internationaal filmfestival op gang. 'Julian', geïnspireerd op het gelijknamige boek van Fleur Pierets, is een ontroerend en... Verder lezen...
Girls on Film & Girls on Film: De Podcast - Najaar 2025 - Actueel
Actueel

Girls on Film & Girls on Film: De Podcast - Najaar 2025

Chiara, Sofie en Eline van Girls on Film brengen hun liefde voor cinema en feminisme graag naar jouw zaal of werking. Of het nu gaat om een interessante inleiding, een inspirerende lezing, een Q&A met makers, of een gastoptreden in jullie podcast - wij denken graag mee over hoe we samen je publiek... Verder lezen...
Être et avoir - recensie: Over een kleine school met een groot hart - Actueel
Actueel

Être et avoir - recensie: Over een kleine school met een groot hart

Even simpel als de titel is, zo eenvoudig is de documentaire 'Être ét avoir'. Een klein schooltje in het zuiden van Frankrijk en een gedreven leerkracht; rechttoe rechtaan gefilmd, maar oh zo mooi. Hij wordt geprezen als een bescheiden, impressionistische documentaire en daar voeg ik graag nog aan... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: