Review - The Tasters: Wat het betekent om bloed aan je handen te hebben - Actueel Cinema

   - 
Review - The Tasters: Wat het betekent om bloed aan je handen te hebben

Het is 1943. In het dorp Parcz, Oost-Pruisen – nu beter bekend als Polen - arriveert de jonge Rosa vanuit Berlijn bij haar schoonouders. In een poging om het slagveld te ontlopen beseft ze niet dat ze in de frontlinie komt te staan. Het dorp waarin ze arriveert ligt namelijk vlakbij Wolffschanze, het zwaarbewaakte hoofdkwartier van Hitler. Niet lang na haar aankomst wordt ze, samen met andere jonge vrouwen, gerekruteerd om Hitler’s eten voor te proeven uit angst voor vergiftiging. 

At The Wolf’s Table

The Tasters, geregisseerd door Silvio Soldini, brengt de novelle van Rosella Postorino – At The Wolf’s Table (2018) tot leven. Die op haar beurt gebaseerd is op de interviews van Margot Wölk, waarin zij verklaarde dat zijzelf, samen met 15 andere jonge vrouwen in 1942, voorproevers waren van Hitler. Pas in 1944 hielp een SS–officier haar ontsnappen door haar op een trein naar Berlijn te plaatsen. Hierdoor suggereert Postorino in haar boek dat Wölk en de officier een geheime relatie hadden, maar dit heeft Wölk in haar interviews nooit bevestigd. 

De tijdlijn van The Tasters focust zich op het verontrustende dagelijks schema van Rosa, gespeeld door Elisa Schlott - waarbij ze tegen een betaling Hitlers ontbijt, lunch en avondeten proeft. Daarnaast gaat Soldini dieper in op haar relatie met officier Albert Ziegler (Max Riemelt) en Rosa’s onverwachtste vriendschap met een andere voorproefster Elfriede Kuhn (Alma Hasun), die onder een valse naam leeft en eigenlijk een Joodse vluchteling is. 

Onzichtbare angst

Ondanks de film onder het historisch – drama genre wordt geplaatst, voelt het met momenten als een thriller aan. En goede thrillers zijn doordrenkt met onzichtbare angst - een sluimerend gevoel dat we als kijker ervaren eens we doorhebben hoeveel er op het spel staat, maar vooral wat de consequenties kunnen zijn. The Tasters beaamt dit, want ondanks Hitler zelf nooit in beeld komt hangt zijn dodelijk regime als een schaduw over de hele film. Hij zit in iedere hap, in de verboden blikken, maar vooral in de beslissingen die gemaakt worden. Zoals Rosa’s keuze om een voorproefster te blijven. Zij ziet het als een manier om geld te verdienen– maar in haar onderbewuste weet ze dat er iedere dag een mogelijkheid is dat ze kan sterven. Haar man wordt vermist en tegen beter weten in stort ze zich in een affaire met de getrouwde Albert. Als kijker voelen we dat één verkeerde keuze kan zorgen voor een destructieve kettingreactie. Dit principe van oorzaak en gevolg benut regisseur Soldini op ten volste, want door de conflicten personagegericht te maken toont hij het beste aspect van thrillers: aansprakelijkheid. 

Interne aansprakelijkheid

Rosa, Albert en Elfriede moeten op hun eigen manier omgaan met de verantwoordelijkheden die ze hebben gekregen. Rosa met haar taak als voorproefster, Albert met zijn functie als radicale leidinggevende en Elfriede met haar dubbele identiteit. Maar in tijden van oorlog staan het hoofd en het hart vaak in conflict met elkaar.  Hoe verder hun affaire vordert, hoe meer Albert verscheurt geraakt tussen de bevelen die hij krijgt en zijn gevoelens voor Rosa. Wanneer zowel Albert als Elfriede hun ware verleden blootleggen, beseft Rosa plotseling het gevaar van haar acties. De finale strijd tussen het hoofd en hart wordt ingezet en dat is het moment waarop Rosa kiest om het slagveld te verlaten door samen met Elfriede te vluchtten naar Berlijn.

Dat het ze gaat lukken om de vluchtten kunnen we afleiden uit de getuigenis van Margot Wölk. Maar hoe Rosa precies is gevlucht, insinueert Soldini door de treinrit zelf onomkeerbare gevolgen te laten hebben.  

Zo introduceert The Tasters een ongeziene, intiemere kant van oorlogsfilms. Soldini stapt af van de grote veldslagen zoals Napoleon (2025, Ridley Scott) en benadrukt meer de interne aansprakelijkheid zoals in Jojo Rabbit (Taika Waititi, 2019). Wanneer de film eindigt met een shot waarin Rosa bloed aan haar handen heeft, doet dat de kijker nadenken over hoe wijzelf zouden handelen in tijden van oorlog. En die vraag verliest zijn relevantie nooit. 

 

 Meningen

 Ook te zien op "The Tasters"...

L'intérêt d'Adam: Een betoog tegen vergankelijkheid - Actueel
Actueel

L'intérêt d'Adam: Een betoog tegen vergankelijkheid

Een weerloos kind, een getraumatiseerde moeder en een verpleegster die door het vuur gaat voor haar patiënten. Dat is de combinatie waarvoor Laura Wandel kiest in haar tweede Franstalige langspeelfilm L'intérêt d'Adam. We volgen de verpleegster, Lucy (Léa Drucker), die op de pediatrische afdeling... Verder lezen...
Lady Gaga voegt zich bij de vervolgfilm van The Devil Wears Prada - Actueel
Actueel

Lady Gaga voegt zich bij de vervolgfilm van The Devil Wears Prada

Het is officieel: Lady Gaga voegt zich bij de cast van het langverwachte vervolg op The Devil Wears Prada, geproduceerd door 20th Century Studios, in een nog onbekende rol. Hoewel de studio heeft geweigerd commentaar te geven, begonnen de geruchten te circuleren nadat er foto's van de zangeres en... Verder lezen...
Review - Tron: Ares is een mooie ode aan originele film - Actueel
Actueel

Review - Tron: Ares is een mooie ode aan originele film

Van tijd tot tijd worden oude franchises vanonder het stof gehaald om ze nieuw leven in te blazen. Dit keer is het de beurt aan Tron, de scifi-klassieker uit 1982 die de spirit van de jaren '80 naadloos wist op te vangen: flashy, luid en boordevol nieuwigheden. Tron: Ares doet die spirit 40 jaar na... Verder lezen...

 Al het nieuws cinema

L'intérêt d'Adam: Een betoog tegen vergankelijkheid - Actueel
Actueel

L'intérêt d'Adam: Een betoog tegen vergankelijkheid

Een weerloos kind, een getraumatiseerde moeder en een verpleegster die door het vuur gaat voor haar patiënten. Dat is de combinatie waarvoor Laura Wandel kiest in haar tweede Franstalige langspeelfilm L'intérêt d'Adam. We volgen de verpleegster, Lucy (Léa Drucker), die op de pediatrische afdeling... Verder lezen...
Lady Gaga voegt zich bij de vervolgfilm van The Devil Wears Prada - Actueel
Actueel

Lady Gaga voegt zich bij de vervolgfilm van The Devil Wears Prada

Het is officieel: Lady Gaga voegt zich bij de cast van het langverwachte vervolg op The Devil Wears Prada, geproduceerd door 20th Century Studios, in een nog onbekende rol. Hoewel de studio heeft geweigerd commentaar te geven, begonnen de geruchten te circuleren nadat er foto's van de zangeres en... Verder lezen...
Review - Tron: Ares is een mooie ode aan originele film - Actueel
Actueel

Review - Tron: Ares is een mooie ode aan originele film

Van tijd tot tijd worden oude franchises vanonder het stof gehaald om ze nieuw leven in te blazen. Dit keer is het de beurt aan Tron, de scifi-klassieker uit 1982 die de spirit van de jaren '80 naadloos wist op te vangen: flashy, luid en boordevol nieuwigheden. Tron: Ares doet die spirit 40 jaar na... Verder lezen...
The Tasters

The Tasters

Drama  Regie: Silvio Soldini Met: Elisa Schlott, Max Riemelt, Alma Hasun 1943. Berlijn ligt in puin na zware bombardementen. De jonge Rosa vlucht, op zoek naar veiligheid, en belandt in een afgelegen dorp vlak bij de Wolfsschanze, Hitler's zwaarbewaakte hoofdkwartier. Daar wordt ze, samen met andere jonge vrouwen, gerekruteerd om het eten voor Hitler voor te proeven uit... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: