James Cameron maakt 40 jaar na de release de balans op van Terminator - Actueel Cinema

   - 

Weinig filmmakers komen in de buurt van James Cameron, de man die de concurrentie altijd heeft verpletterd, of het nu met Aliens of Titanic was, of met Avatar en Avatar: The Waterway, die explodeerden aan de kassa. Maar zijn reis begon pas echt 40 jaar geleden, toen een kleine film met de naam Terminator uit het niets verscheen en meteen in de publieke verbeelding schoot. Het is niet moeilijk om te zien waarom. Een hersensmeltend tijdreisplot. Iconische dialogen (“Kom met me mee als je wilt blijven leven!”). Heftige actiescènes en spectaculaire moorden. Een lief, oprecht liefdesverhaal. En, misschien wel het belangrijkste, Arnold Schwarzenegger in topvorm als moordmachine, een instant filmicoon wiens kracht nooit is afgenomen. De film markeerde het begin van een carrière van vier decennia voor Hollywoods meest gevierde regisseur.

In een nieuw interview met Empire gaat James Cameron terug naar het begin. “Ik was nog maar een groentje toen ik Terminator maakte,” legt hij uit. “Ik denk dat ik toen 29 was, en het was mijn eerste regie. Hoewel hij werd ontslagen voor Piranha II (waar hij technisch gezien zijn eerste regisseurskrediet voor kreeg), “was Terminator mijn eerste film,” zegt Cameron, “en daarom is het zo dierbaar voor me.

Hoewel Terminator een Hollywoodlegende is geworden, blijft de regisseur vandaag de dag helder over de film. “Ik zie het niet als een heilige graal, dat is zeker,” vertelt hij aan Empire. Ik kijk er nu naar en er zijn delen die behoorlijk belachelijk zijn, en andere delen waarvan ik zeg: 'Ja, we hebben het goed gedaan met de middelen die we hadden. Wat zijn je bedenkingen? “Heel simpel, de waarde van de productie,” legt hij uit. “Ik stoor me niet aan de dialoog, maar ik stoor me blijkbaar minder dan veel mensen aan de dialoog die ik schrijf. “De kassaresultaten spreken voor zich. Laat me je drie van de vier best verdienende films aller tijden zien (het zijn alle drie films van James Cameron) en dan zullen we het hebben over de effectiviteit van de dialoog.” 

Voor James Cameron was de sleutel tot de lange levensduur van Terminator de casting van Arnold Schwarzenegger - niet helemaal de subtiele, sluwe moordenaar die hij zich oorspronkelijk had voorgesteld voor de rol, maar de supergespierde robot-tank die hielp de film te maken tot wat hij is geworden. “Ik denk dat veel filmmakers, vooral beginnende filmmakers, heel erg in hun visie blijven hangen, omdat ze zo onzeker zijn,” zegt James Cameron. “Ik ben er trots op dat we niet zo vast zaten dat we niet konden zien dat de film heel goed kon werken met Arnold, gewoon omdat het niet onze visie was. Soms, als je 40 jaar later terugkijkt, hadden we een geweldige kleine film kunnen maken vanuit het oogpunt van productiewaarde, en het zou niets zijn geweest als we niet die beslissing hadden genomen die mensen tot de verbeelding sprak.” Hasta la vista, baby.

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema

Review - Tron: Ares is een mooie ode aan originele film - Actueel
Actueel

Review - Tron: Ares is een mooie ode aan originele film

Van tijd tot tijd worden oude franchises vanonder het stof gehaald om ze nieuw leven in te blazen. Dit keer is het de beurt aan Tron, de scifi-klassieker uit 1982 die de spirit van de jaren '80 naadloos wist op te vangen: flashy, luid en boordevol nieuwigheden. Tron: Ares doet die spirit 40 jaar na... Verder lezen...
Ontdek hier de nieuwe trailer van 'Predator: Badlands' - Actueel
Actueel

Ontdek hier de nieuwe trailer van 'Predator: Badlands'

'Predator: Badlands' speelt vanaf 5 november 2025 in de bioscoop. 20th Century Studios heeft de spectaculaire nieuwe trailer vrijgegeven van Predator: Badlands, het nieuwste hoofdstuk in de iconische Predator-franchise van regisseur Dan Trachtenberg (Prey). Verder lezen...
Review - Averroes & Rosa Parks: Een potje yoghurt tegen het bloeden - Actueel
Actueel

Review - Averroes & Rosa Parks: Een potje yoghurt tegen het bloeden

Documentairemaker Nicolas Philibert focust in "Averroes & Rosa Parks" op een mentaal hospitaal net buiten Parijs. In dit tweede deel van zijn drieluik zet hij het publiek als een vlieg op de muur om te luisteren naar gesprekken tussen de patiënten en hun hulpverleners. Deze film doet wat elke goede... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: