The Bikeriders: 'You'll have to kill me to get this jacket off me', Opgekropte liefde in beeld - Actueel Cinema

   - 

‘The Bikeriders’ gaat over brullende motoren aangedreven door testosteron. Je wordt samen met Kathy verliefd op bad boy Benny en als je de red flags negeert, krijg je een unieke binnenkijk in een jaren ‘60 subcultuur van machismo en broederschap.

In een ruige kroeg leunt een jongeman tegen een pooltafel met beide armen gestrekt. Zijn hoofd hangt omlaag zodat we enkel zijn kruin zien. Wanneer hij opkijkt en oogcontact maakt, is Kathy (Jodie Comer) verloren. Ook voor het publiek is het onmogelijk om niet verliefd te worden op Benny (Austin Butler).

Jeff Nichols (regisseur) brengt met ‘The Bikeriders’ een fictieve vertelling over een bestaande motorclub uit het Chicago van de jaren ‘60. Hij baseerde zich op het gelijknamige boek van fotograaf Danny Lyon en dat is eraan te zien. Adam Stone - cinematograaf van dienst - maakte zelfs verschillende van die zwart-witbeelden in kleur na. Het plaatje is echter dubbelzinnig en dat is wat de film bovengemiddeld maakt.

Boys will be boys

Nuance is een lastig te vinden troef in de cinema, maar Jeff Nichols toont in The Bikeriders drankmisbruik, kettingroken en onverantwoord rijgedrag zonder het te verheerlijken of te veroordelen. Bikers zijn vrij, maar ook gesloten. Bikers zijn gewelddadig, maar ook misbegrepen. Er broeit een diepe liefde voor elkaar, maar men begroet elkaar met een vuistslag in het gezicht.

Het verhaal volgt braaf de gewoonlijke paden, terwijl de motorrijders rode lichten aan hun laars lappen. De simpele manier waarop Nichols het geheel presenteert zorgt voor een extra laag realisme. Voeg daar uitstekende acteerprestaties aan toe en je gelooft elk woord dat de personages uitspreken. ‘I thought I could change him,’ zegt Kathy later in de film. Zelfs zo een cliché komt oprecht over. Fuck, misschien dachten we dat tegen beter weten in zelf ook!

‘The Bikeriders’ toont hoe fictie geschiedenis soms beter kan weergeven dan een documentaire. We zien niet alleen de feiten, maar we voelen ze ook. Het gegrom van benzinemotoren die het hete asfalt doen daveren, geeft ons kippenvel, die slag met de spade kwam ook bij ons hard aan en we vrezen voor de club wanneer het onschuldig sparren omslaat naar iets duisterder.

Geen ongeleid projectiel

Nichols laat de allegorie voor wat het is. Na ‘Mud’ (2012) en ‘Midnight Special’ (2016) kiest hij voor een rechtdoorzeese historie zoals ‘Loving’ (2016). Het filmen voelt wat gewoontjes, maar dat werkt wel. De film komt zo soms beter binnen en het publiek krijgt meer tijd om details op te merken.

De crew heeft duidelijk ervaring met het tot leven brengen van het verleden. Nichols’ art director (Matthew Gatlin) en set decorator (Adam Willis) werkten bijvoorbeeld mee aan Scorsese's  ‘Killers of the Flower Moon’. De kostuums van Erin Benach zijn meer dan een aanduiding van archetypes. En ook de casting door Francine Maisler is perfect. Zij werkte eerder al mee aan blockbusters zoals ‘The Revenant’ en ‘12 Years a Slave’. 

De historisch accurate Chopper begint alleen wat te sputteren naar het einde toe. Nichols strijkt net zoals in zijn vorige films het tempo iets té glad. Butler heeft al niet bijster veel te doen, maar dan gapen we ook nog eens net te lang naar zijn emotioneel onbereikbare doodsblik.

De liefde spat er niet van af, maar is voortdurend aanwezig. Het moet haast dat Nichols jaloers is op de bende. Motherfucker… misschien zijn we dat allemaal wel na het kijken van ‘The Bikeriders’.

Ontdek hier de programmatie van de film in je dichtstbijzijnde bioscoop.

Cinenews-journalist: Senne Cambré

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema

Deze 4 nieuwe films wil je in december niet missen - Actueel
Actueel

Deze 4 nieuwe films wil je in december niet missen

December is de maand waarin we het jaar afronden, even stilstaan bij alles wat voorbij is gevlogen en ons laten meenemen door sterke verhalen op het grote scherm. Terwijl 2025 op zijn einde loopt, brengt de cinema vier opvallende titels die deze laatste filmmaand onvergetelijk maken. Verder lezen...
Review - Follemente: Een ode aan de kunst van het schrijven - Actueel
Actueel

Review - Follemente: Een ode aan de kunst van het schrijven

Heb je je ooit afgevraagd hoe je onzekerheden eruitzien? Regisseur Paolo Genovese probeert met Follemente deze vraag filmisch vorm te geven. We volgen de 32 - jarige Lara (Pilar Fogliati) en de 52-jarige Piero (Edoardo Leo) die hun eerste officiële date hebben in Lara's appartement. Op het eerste... Verder lezen...
Recensie: Zootropolis 2: Disney raak je nooit beu - Actueel
Actueel

Recensie: Zootropolis 2: Disney raak je nooit beu

Net zoals Nick Wilde, één van de twee hoofdpersonages van Zootropolis, heb ik een gigantische fobie voor reptielen. Laat die dieren nu net het centrale punt zijn van Disney's nieuwste vervolgfilm, Zootropolis 2. En net zoals ze dat deden in de eerste film maakt Disney er nog maar eens duidelijk mee... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: