Het filmfestival in het Canadese Toronto, na Cannes het grootste filmfestival ter wereld, heeft vandaag op z'n openingsdag aangekondigd dat het de kloof tussen man en vrouw in de filmwereld wil dichten. Daarvoor lanceert de organisatie de campagne 'Share Her Journey', die gendergelijkheid op de set moet stimuleren door te focussen op begeleiding, mediageletterdheid en specifieke vaardigheden voor vrouwen die werkzaam zijn in de filmindustrie. Dat meldt het Amerikaanse zakenblad Forbes, dat een interview had met de directeur van het filmfestival, Kathleen Drumm en haar collega, artistiek directeur Cameron Bailey.
De kloof tussen man en vrouw in de filmwereld bestaat al sinds mensenheugnis. Vandaag zijn vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd in de filmindustrie en ook de loonkloof met hun mannelijke collega's raakt maar niet gedicht. En het seksisme bestaat niet alleen voor de camera's: ook regisseurs zijn overwegend mannelijk en ook zij worden gemiddeld beter betaald dan hun vrouwelijke evenknieën. Vorig jaar was amper 7 procent van de 250 meest winstgevende films geregisseerd door een vrouw. In de 88-jarige geschiedenis van de Academy Awards werden slechts vier vrouwen genomineerd voor de Oscar voor beste regisseur; enkel Kathryn Bigelow ging met het beeldje naar huis. Om dat onrecht aan te klagen lanceert het filmfestival van Toronto een campagne die vrouwelijke filmmakers en actrices moet ondersteunen in hun loopbaan.
Het initiatief kadert in een breder meerjarenproject van de organisatie om de kansen van vrouwen in de filmindustrie te vergroten. "Het doel is niet alleen om goede verhalen te laten vertellen door vrouwen, maar ook dat vrouwen meer succes zouden oogsten met hun verhalen", aldus directeur Kathleen Drumm. Het is ook de bedoeling om vrouwelijke regisseurs die een succesvolle eerste film gemaakt hebben te begeleiden zodat ze ten volle een duurzame carrière zouden kunnen ontplooien. Deelnemers aan het 'Share Her Journey'-project zullen onder meer gekoppeld worden aan ervaren vrouwen in de filmwereld, die hun kennis en netwerk zullen delen.
De campagne heeft al een hele reeks bekende ambassadeurs aan boord, zoals de Nigeriaanse actrice Omoni Oboli en de bekroonde Canadese documentairemaakster Jennifer Baichwal, en kan naar verluidt op heel wat donaties rekenen vanuit de filmindustrie en daarbuiten. (Belga / Belga)