Onderzoekers stelden vast dat de Google-zoekopdrachten omtrent zelfdoding met 19% gestegen zijn na de release van de serie '13 Reasons Why' op Netflix, waarin een tienermeisje een einde maakt aan haar leven. Er werd vooral gezocht naar zelfmoordmethodes, hulplijnen en preventie, meldt The Hollywood Reporter.
Een studie dat gisteren gepubliceerd werd in het Amerikaanse medische maandblad JAMA Internal Medicine kwam tot de bevinding dat het aantal zoekopdrachten rond zelfdoding drie weken na de release van de serie een opvallende stijging kende. Er werden 900.000 meer termen rond zelfdoding ingevoerd op Google dan het normale gemiddelde. '13 Reasons Why' draait rond de zelfdoding van de 16-jarige Hannah Baker en de personen die volgens haar een rol gespeeld hebben in het uitlokken van die wanhoopsdaad. De serie telt 13 afleveringen en verscheen op 31 maart integraal op Netflix. Het gevoelige thema en enkele expliciete scènes deden al heel wat stof opwaaien.
De onderzoekers benadrukken dat er geen bewezen link is tussen de serie en de zoekopdrachten en dat het onduidelijk is of de zoekopdrachten gebeurd zijn uit pure nieuwsgierigheid dan wel met suïcidale intenties. "We hebben ons steeds sterk gemaakt dat de serie het debat rond dit moeilijke thema zou aanzwengelen", reageerde Netflix op de studieresultaten. Intussen is de komst van een tweede seizoen al officieel bevestigd. (Belga / Belga)