Caos Calmo - Bespreking Cinema

Het klinkt intussen waarschijnlijk als een belegen cliché, maar de Chinese (Mandarijnse) taal gebruikt hetzelfde karakter voor de begrippen 'crisis' en 'kans'. Traumatische gebeurtenis blazen een mens van zijn sokken maar bieden hem ook de gelegenheid om een en ander onder ogen te zien. Zo gaat het in elk geval met Pietro, de hoofdfiguur uit 'Caos Calmo'. Zijn carrière als zakenman heeft hem hoog op de ladder doen klimmen en allerlei comfortabele bonussen opgeleverd, maar hij is ook de echt essentiële kanten van dit leven uit het oog verloren. En zoals dat gaat, ziet hij het pas in als zijn gezin getroffen wordt door een onverwacht sterfgeval. Pietro verliest in een klap elke motivatie om nog verder te werken aan zijn carrière en besluit om zijn tijd voortaan enkel nog aan zijn jonge dochter te besteden. Met Nanni Moretti in de hoofdrol is het moeilijk om niet aan diens Gouden Palm-winnaar 'La stanza del figlio' te denken, toen het verhaal van een man die zijn zoon verliest. Het grote verschil is echter dat 'Caos Calmo' de pil regelmatig en doeltreffend verguldt met een dosis aanstekelijke humor. Een lach, een traan, een pakkend verhaal en fijn neergzette personages, dit is melodrama zoals het hoort. (RN)

Caos Calmo

Caos Calmo

Drama, Romantisch  Regie: Antonella Grimaldi Met: Nanni Moretti, Valeria Golino, Alessandro Gassman,... Plotselinge dood van zijn vrouw verandert leven van geslaagde directeur (Nanni Moretti) totaal. Drama van Antonio Luigi Grimaldi, gebaseerd op succesroman van Sandro Veronesi.