Alles voor olie. De laatste eeuw hebben we keer op keer gezien tot welke wantoestanden dat kan leiden, maar ook 175 jaar geleden was het al zo. Alleen ging het toen niet om petroleum maar om walvisolie, en moest het goedje gewonnen worden door op volle zee achter walvissen aan te gaan.
In the Heart of the Sea vertelt dus niet alleen waar de Amerikaanse schrijver Herman Melville de inspiratie vandaan haalde voor zijn klassieker Moby-Dick; or The Whale. In de grond is het ook een verhaal met economische inslag, en gezien de spanningen tussen kapitein Pollard (een rijkeluiszoontje) en eerste stuurman Chase (een gewone werkmens) zelfs met sociale kritiek.
Daar moeten we echter ook niet te veel belang aan hechten, want het is regisseur Ron Howard toch vooral om het spektakel te doen. En dat brengt hij met voorbeeldig professionalisme. In the Heart of the Sea valt nauwelijks op een foutje te betrappen, zonder daarom per se naar de keel te grijpen.
De enige echte valse noot ligt niet eens aan de film zelf. Alleen moest ik alweer vaststellen dat de 3D-projectie in de zaal waar ik de film zag niet in staat was om de beelden voldoende te belichten, waardoor alles zich in het halfduister leek af te spelen. Irritant, zeker als je weet om welke grote bioscoopketen het gaat.