Journal d' une Femme de Chambre: de hoer en de heilige - Bespreking Cinema

 

Het feit dat zowel Jean Renoir (1946) en Luis Buñuel (1964) filmversies van het boek van Octave Mirbeau maakten – we rekenen hier niet de televisiefilms mee – heeft die van Benoît Jacquot een beetje om zeep geholpen. Want van de meeste critici mag je je niet meten met de allergrootsten.

 Voor die godslastering werd de nieuwe Journal d’une Femme de Chambre zwaar aangepakt op de Berlinale. Maar de versie van Jacquot is lang niet slecht en eigenlijk helemaal in sync met ons tijdperk. De Célestine van Jacquot is een grommende slavin die zwalpt tussen de identiteit van een hoer en een heilige en uiteindelijk te blind is geworden om de juiste keuze te maken, voor zover ze een keuze had. Meer nog dan zijn voorgangers ontdoet Jacquot de antiheldin van het heroïsme en romantisme om de arbeidersklasse en de slaven van de samenleving draaglijker voor te stellen. Zijn schets is bloedmooi, maar terecht hard en koud. En als Célestine uiteindelijk met fascist-avant-la-lettre Joseph vertrekt, sluit hij af met een open einde en vertikt hij het om zoals Mirbeau ons een blik te gunnen van haar toekomst (hij doet het eigenlijk wel, maar eerder in de film).

De benadering zorgt er in ieder geval voor dat we aanvoelen dat Célestine niet anders is dan één van de vele slavinnen van onze moderne maatschappij.         

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema

Architecton - recensie: een liefdesbrief aan de aarde - Actueel
Actueel

Architecton - recensie: een liefdesbrief aan de aarde

Wat is de verhouding tussen mens en natuur? Een vraag die al jarenlang documentairemakers in haar greep houdt. Victor Kossakovsky probeert er met zijn gloednieuwe documentaire Architecton (2024) een antwoord op te geven, door beton als protagonist te nemen. Van verwoeste flatgebouwen in Oekraïne... Verder lezen...
Ontdek nu de nieuwste trailer voor Freakier Friday - Actueel
Actueel

Ontdek nu de nieuwste trailer voor "Freakier Friday"

In de film hernemen Jamie Lee Curtis en Lindsey Lohan hun rollen als Tess en Anna Coleman. Het verhaal begint jaren nadat Tess (Curtis) en Anna (Lohan) een identiteitscrisis doormaakten. Anna heeft nu zelf een dochter en binnenkort een stiefdochter. Verder lezen...
Ballerina - recensie: bloedig, bloediger, bloedigst - Actueel
Actueel

Ballerina - recensie: bloedig, bloediger, bloedigst

Hoeveel actie wil je in één film? Ja. In Ballerina zijn de momenten van rust en dialoog zeldzaam, want het verhaal zit volgepropt met de meest creatieve, absurde en bloedige vechtscènes die je maar kan bedenken. De Ballerina is een waardige tegenspeler voor de Baba Yaga. Verder lezen...
Journal d'Une Femme de Chambre

Journal d'Une Femme de Chambre

Drama  Regie: Benoît Jacquot Met: Léa Seydoux, Vincent Lindon, Clotilde Mollet Het platteland, begin 20ste eeuw. Célestine, geroemd voor haar schoonheid, is een jong kamermeisje uit Parijs die net in dienst getreden is bij de familie Lanlaire. Célestine moet niet alleen de avances van Meneer ontwijken. Ze wordt ook geconfronteerd met de zeer strenge Mevrouw Lanlaire die het... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: