9 september, 19u45
Miwako Van Weyenberg:
'Soft Leaves'
Podcastaflevering aflevering 10 - Miwako Van Weyenberg over 'Soft Leaves'
De Japans-Belgische filmmaker Miwako Van Weyenberg opent het nieuwe seizoen van Girls on Film met haar poëtische film SOFT LEAVES.
In dit intieme werk verweeft ze persoonlijke herinneringen en fictie tot een gelaagd portret over verlies en identiteit. In de film volgen we de elfjarige Yuna doorheen het geritsel van de bladeren, terwijl de stilte van het huis en de schaduwen van het verleden een sluier leggen over het heden. Van Weyenberg onderzoekt hoe taal, cultuur en familiegeschiedenis ons vormen – en hoe we ons daartoe verhouden wanneer we tussen werelden in leven.
Yuna’s ouders zijn gescheiden toen ze klein was. Haar moeder ging terug naar Japan om een nieuw gezin te stichten en liet haar in België achter met haar vader. Als hij jaren later na een ongeluk in coma raakt, keert haar moeder terug, nu met een halfzus die Yuna amper kent. Terwijl nieuwe familiedynamieken haar wereld opschudden, moet ze haar gevoelens onder ogen zien en een eigen plek veroveren in het verscheurde gezin.
Op 9 september komt Miwako (samen met ons) de film inleiden, waarna we in gesprek gaan over haar creatieve proces en de thema’s in haar (visuele) werk.
14 oktober, 19u45
De keuze van Lyse Ishimwe Nsengiyumva (Recognition):
'On Becoming a Guinea Fowl' van Rungano Nyoni
Podcastaflevering aflevering 11 -
Lyse Ishimwe Nsengiyumva over 'On Becoming a Guinea Fowl'
Met het drama I AM NOT A WITCH sleepte Rungano Nyoni een BAFTA Award voor de beste debuutfilm in de wacht en werd ze eveneens geselecteerd als Britse kandidaat voor de Oscar voor de beste buitenlandse film van dat jaar. Terwijl ze in I AM NOT A WITCH vooral het thema 'hekserij' (en vooral het onterecht beschuldigen van vrouwen hiervan) in Afrika als thema naar voren schoof, is haar laatste wapenfeit ON BECOMING A GUINEA FOWL een aanklacht tegen de zwijgcultuur die in Zambia heerst jegens daders (van seksueel geweld). Zowel via haar debuutfilm als haar via laatste film bestrijdt Nyoni het onrecht dat vrouwen wordt aangedaan.
Op een verlaten weg midden in de nacht stuit Shula op het lichaam van haar (overleden) oom. Terwijl de begrafenisceremonie om hen heen opgestart wordt, brengen zij en haar neven en nichten de verborgen geheimen van hun Zambiaanse familie aan het licht.
Lyse Ishimwe Nsengiyumva is filmcurator en fotograaf. In 2016 richtte ze het in Brussel gevestigde collectief RECOGNITION op, een initiatief dat Afrikaanse en Afrikaanse diaspora-cinema onder de aandacht brengt door middel van filmvertoningen in de gemeenschap. Binnen dit project stelt ze filmprogramma's samen die worden vertoond in kunst- en cultuurinstellingen in verschillende steden. Lyse is momenteel actief als programmeur van speelfilms en korte films bij het International Film Festival Rotterdam (IFFR).
12 november, 19u45
De keuze van Katrien Schaubroeck:
'L'une chante, l'autre pas' van Agnès Varda
Podcastaflevering aflevering 12 -
Katrien Schaubroeck over 'L'une chante, l'autre pas'
In november gaan we in gesprek met filosofe Katrien Schaubroeck over L'UNE CHANTE, L'AUTRE PAS van Agnès Varda. De film focust op de verstrengelde levens van twee vriendinnen in het Frankrijk van de jaren '70, toen de vrouwenbeweging op volle toeren draaide. Pauline en Suzanne ontmoeten elkaar wanneer de ene vrouw de andere helpt om een illegale abortus te plegen bij een derde zwangerschap. Ze verliezen contact, maar zien elkaar tien jaar later weer met Pauline – nu bekend als ‘Pomme’ – als zangeres en Suzanne als maatschappelijk werker. Ondanks hun verschillen blijven ze vrienden en delen ze de hoogtes en laagtes van elkaars leven.
Katrien Schaubroeck is een Belgische filosofe en hoogleraar aan het departement Wijsbegeerte van de Universiteit Antwerpen.
Haar onderzoek richt zich op ethiek, feministische filosofie en de filosofie van emoties. In 2024 schreef ze een boek in de reeks 'Denken in het Donker' over Agnès Varda. 'Denken in het donker' wordt uitgegeven door de Internationale School voor Wijsbegeerte (ISVW). De reeks telt inmiddels 9 boeken met filosofische beschouwingen bij het werk van verschillende filmmakers.
9 december, 19u45
De keuze van De Volksjury: 'We need to talk about Kevin'
van Lynne Ramsay
Podcastaflevering aflevering 13 - De Volksjury over 'We need to talk about Kevin'
Met WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN leverde de Schotse regisseur Lynne Ramsay in 2011 een ijzingwekkende thriller af, gebaseerd op de gelijknamige roman van Lionel Shriver. Lynne Ramsay studeerde beeldende kunst, maar verlegde uiteindelijk haar interesse naar film nadat ze geïnspireerd raakte door het werk van Maya Deren. Haar afstudeerfilm 'Small Deaths' werd in 1996 bekroond met de Prix de Jury-prijs in Cannes. Haar laatste film 'Die, My Love', waarin een jonge vrouw worstelt met een post-partumpsychose, ging eerder dit jaar in première op het Filmfestival van Cannes.
Bij de geboorte van Kevin heeft Eva haar professionele leven en persoonlijke ambities op een laag pitje gezet. De communicatie tussen moeder en zoon verloopt moeizaam. Aan de vooravond van zijn 16de verjaardag pleegt Kevin een onherstelbare daad. Na z’n tragische daden worstelt Eva met haar eigen verdriet en schuldgevoelens. Ze wordt geconfronteerd met het ultieme taboe: hield ze wel van haar zoon? En aan hoeveel van wat Kevin gedaan heeft, heeft zij schuld?
Op 9 december sluiten we het Girls on Film-seizoen af met Laura en Silke van de populaire Vlaamse true crime-podcast de volksjury. Ze geven hun eigen kijk op de zaak, voor we van start gaan met de film. Een korte introductie, volksjury-style! Zo kan je helemaal voorbereid, met de perfecte speurdersbril op, van de film genieten. Sinds 2017 leveren Laura Scheerlinck en Silke Vandenbroeck op tweewekelijkse basis podcastafleveringen af waarin ze telkens een (minder) bekende misdaadzaak bespreken. Dit doen ze op een persoonlijke en vlotte manier, met ruimte voor hun eigen kritische reflecties over justitie, media en de menselijke psyche.
WE NEED TO TALK ABOUT KEVIN maakt deel uit van het MOMMIE DEAREST-programma, waarin De Cinema peilt naar de kracht van moeders en onze perceptie van het ‘ideale’ moederschap in cinema.