/10(0 stemmen)
Mais ne nous délivrez pas du mal

Uw mening

• Don't Deliver Us From Evil
  • 102 minuten
  • Frankrijk (1970)

Anne (Jeanne Goupil in haar eerste en mooiste rol) en Lore (Catherine Wagener), adolescenten uit begoede families, brengen hun dagen door in een godsdienstig getint pensionaat. Daar ontdekken ze het genoegen van rebellie en besluiten, op heel natuurlijke wijze, zich te wijden aan het kwade. Tussen Jezus en Satan is de keuze vlug gemaakt. Het begint met min of meer onschuldige spelletjes om de anderen te testen maar alras zien ze zich bevestigd in hun onderneming en worden ronduit boosaardig. De film bouwt geleidelijk de malaise op die voortkomt uit deze toewijding aan het kwade, tevens de grondslag van een mooie vriendschap. Het wordt bijna storend voor de toeschouwer, niet alleen de beelden provoceren maar ook de strekking. De film hekelt vooral de dufheid van de bourgeoisie en de perversie van de christelijke mentaliteit, net zij vormen de katalysator van de handelingen van de meisjes. Onder druk van de kerk zal de film trouwens verboden worden door de censuur. Onder de mantel van de provocatie is deze prachtige film, de eerste van de regisseur, echter zeer genuanceerd en speelt evenzeer in op erotiek en fantasie als het psychologische drama van een jeudige vriendschap. Terzijde weze nog opgemerkt dat de film zich vrij inspireert op hetzelfde Nieuwzeelandse fait-divers dat vorm gaf aan "Heavenly Creatures" van Peter Jackson.

Frantz

Frantz

The Red Turtle - Animatie Film