Engelse titel : Fallen
Geregisseerd door : Fred Kelemen
Land : Letland

Matiss Zelcs, een archivaris uit Riga, komt op een avond op weg naar huis een vrouw tegen op een brug. Enkele ogenblikken later hoort hij een plons en een hartverscheurende kreet. Hij draait zich om, probeert in de duisternis iets te ontwaren, maar ziet niets. In een vuilnisbak vindt Matiss enkele foto's en onafgewerkte liefdesbrieven die hem op het spoor brengen van de verdwenen vrouw. Hij gaat op zoek naar aanknopingspunten om haar leven te reconstrueren en te ontdekken waarom ze er een eind aan heeft gemaakt.
In contrasterend en elegant zwart-wit bouwt de Duitser Fred Kelemen zijn intrige op als een valse film noir, een mysterie dat hij nooit echt wil oplossen. Het is een sombere film, met een soundtrack die de onbehaaglijke sfeer nog versterkt, een buitengewone, esthetische ervaring, een echte intellectuele puzzel. Wie zich meer thuis voelt in het lichtere genre zal op het einde lichtelijk van de wijs gebracht zijn. Kelemen is de lieveling van de critici en rijfde vorig jaar op het festival van Lecce alle prijzen binnen. Niets uitzonderlijk voor deze Duitse veertiger die bestempeld wordt als een existentialistische, veeleisende en bizarre regisseur.

The First Omen - Horror
1
10 april 2024

The First Omen

Horror Regie: Arkasha StevensonWanneer een jonge Amerikaanse vrouw naar Rome wordt gestuurd om een leven van dienstbaarheid aan de kerk te beginnen, treft ze daar een duisternis die haar doet twijfelen aan haar geloof en ontdekt ze een angstaanjagende samenzwering die hoopt de geboorte van het kwaad zelve te realiseren.
Civil War - Oorlogfilm
8
17 april 2024

Civil War

Oorlogfilm Regie: Alex GarlandMet: Wagner Moura, Kirsten Dunst, Jesse Plemons,...'Civil War' is een spectaculaire actiefilm over een uitgebroken burgeroorlog in de Verenigde Staten, waarbij het hele land op de rand van totale instorting staat en in chaos verkeert. Tijdens deze heftige situatie wordt een groep moedige journalisten gevolgd bij het vertellen van - waarschijnlijk -... Verder lezen...