Bret Easton Ellis : Televisie Glam(orama) ? - Actueel Cinema

-

De carrière van Bret Easton Ellis gaat van start met een handvol romans vol aanvallende satire: Less Than Zero, The Rules of Attraction en uiteraard American Psycho. Zijn oeuvre ruikt een beetje naar het dwaaltijdperk van ex-president Reagan, met een moraalloos kapitalisme zonder einde. Zijn personages springen van feestjes naar vrijpartijen, smijten geldbriefjes naar de oren of hanteren een bijl terwijl ze een luxekostuum aanhebben. Weerzinwekkend en fascinerend tegelijk. Daarop volgen Zombies en Glamorama, die het einde markeren van de hype rond Generatie X, en van Bret Easton Ellis in het bijzonder. De auteur komt terug met veel cynisme, helderheid en amusement in zijn carrière met het geweldige Lunar Park.

Het is duidelijk, Ellis blijft een ex-dandy die de geur van succes liefheeft en graag de warmte van spotlights op zich voelt. Sinds enkele weken komt hij terug in de aandacht met een serie getiteld The Deleted, geproduceerd door het bedrijf Fullscreen. Online content, van kort formaat (een tiental minuten), voor de social media freaks, vloggers en verslaafden aan YouTube.

Dat heeft u goed gelezen, The Deleted kon niet zomaar een eenvoudige serie zijn, dat uitgebracht wordt op een klassiek medium. Zonder pardon balanceert Bret Easton Ellis elementen zoals een soort van instituut (lees sekte), een vreemde drug, wat psychotische gedragingen en veel seks – bij voorkeur in groep. Dit alles mooi op schouders gedragen door jongeren in aantrekkelijk plastic. Je zal het wel al begrepen hebben, dit is bestemd voor een volwassen publiek.