Steve Jobs: The Tragedy of King Steve Jobs the first - Bespreking Cinema

 

Steve Jobs had nooit een Europese film kunnen zijn. Daarvoor is de narratieve structuur te apart. Je hebt iemand zoals Aaron Sorkin (The Social Network) nodig om zoiets te schrijven én om het concept van de conventionele biopic te overstijgen.

Steve Jobs is dus geen aaneenschakeling van belangrijke momenten uit het leven van de protagonist, het recept van de meeste biopics. Sorkin werkte meer van de binnenkant uit. Hij vroeg zich af wie Steve Jobs was. Een man met macht die de wereld in zijn greep wilde houden. Een stap verder en je komt bij een koningsdrama van Shakespeare uit. Je hebt koning Steve en zijn relaties met zijn familieleden en met zijn entourage van dukes en earls en dat allemaal in drie of vijf acts. En ja, Sorkin vertelt zijn verhaal in drie lange sequensen (1984, 1988 en 1999) die vooral de turbulente relaties schetsen. Maar wat wil de auteur via die weg dan juist vertellen? Sorkin laat voelen dat hij meer geboeid is door een machtig man zoals Jobs dan door Jobs zelf. Zoals het in Steve Jobs gepresenteerd wordt, is koning Steve iemand die uiteindelijk ontdekt dat hij werd veranderd door bepaalde mensen.

Hij stelde zoals King Lear vast dat hij ‘slecht geschapen’ was, maar dat het goede toch nog van zijn eigen bloed, zijn eigen Cordelia kwam. Slimme kerel, die Aaron.  

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema

Hugh Grant treft schikking in zaak tegen uitgever tabloid The Sun - Actueel
Actueel

Hugh Grant treft schikking in zaak tegen uitgever tabloid The Sun

De Britse acteur Hugh Grant heeft een schikking getroffen in de zaak tegen News Group Newspapers (NGN), de uitgever van het boulevarddagblad The Sun, zo berichten verschillende Britse media woensdag. Grant daagde NGN voor de rechter omdat journalisten van de tabloid op een ongeoorloofde manier... Verder lezen...
Steve Jobs

Steve Jobs

Biografie  Regie: Danny Boyle Met: Michael Fassbender, Kate Winslet, Seth Rogen Steve Jobs speelt zich af gedurende drie iconische productlanceringen en eindigt in 1998 ten tijde van het onthullen van de iMac. De film neemt ons mee achter de schermen van de digitale revolutie en laat een intiem portret zien van de briljante man die in het epicentrum van de veranderingen staat.

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: