Alle films van Jacques Audiard handelen over mensen die hun dromen niet kunnen waarmaken. In bijvoorbeeld Un Héros très discret probeert een gekwelde man van zichzelf een oorlogsheld te maken en in De Battre mon Coeur s’est arrêté hoopt een man die in de criminele sfeer is beland ooit pianist te worden.
In Dheepan gaat het om een voormalige Tamil Tijger die het verleden achter zich wil laten en hoopt op een gewoon familieleven. Hij gaat daarvoor naar Frankrijk met een bijeengesprokkeld gezin, maar ontdekt dat hij in de buitenwijken het geweld en het verleden niet zomaar kan buitensluiten. Het titelpersonage Dheepan is, en daar verwijst Audiard heel bewust naar, een omgekeerde Travis Bickle. Waar in Taxi Driver Travis, ook een oorlogsveteraan, de wereld van het geweld bewust opzoekt, probeert Dheepan die wereld tevergeefs buiten te houden. Wanneer Dheepan dan toch Travis achterna moet, ziet hij enkel nog heil in het overnemen van de utopische droom van zijn ‘vrouw’.
Audiard wist dus heel goed wat hij met zijn nieuwe film wilde bereiken en de jury in Cannes heeft dat goed begrepen. Dheepan is echter geen Un Prophète geworden, maar dat heeft enkel te maken met de aard van het beestje. Het Dheepan-personage is ergens voorspelbaar, maar dat was Travis Bickle destijds ook.