'The Railway Man', 'Fading Gigolo', 'Reasonable Doubt', ... Uw Cinereview ! - Actueel Cinema

-

Welkom in uw wekelijkse Cinereview! Net zoals iedere week brengen we u ook deze keer een overzicht van de laatste reviews. Waarom geen bioscoopavondje inplannen? Voor diegenen met voetbalallergie is dit DE oplossing bij uitstek voor bij de wereldbeker!

We beginnen met The Railway Man de tweede adaptatie van de autobiografie van Brit Eric Lomax. Regisseur Jonathan Teplitzki heeft een beetje overdreven met het melodramatische, wat ons een ietwat lauwe film geeft,  uitstekend op het ene moment en dan weer banaal op een ander ogenblik. De vertolking van Colin Firth slaagt er alsnog in de film te redden, naast een flauwe Nicole Kidman. Geen flop, maar ook geen meesterwerk, The Railway Man zal u niet echt bijblijven. Aan u om te oordelen...

John Turtoro komt terug zowel voor als achter de camera in Fading Gigolo. Het verhaal: “Woody Allen speelt Murray, een boekhandelaar met nijpende geldproblemen. Maar wanneer zijn aantrekkelijke dermatologe (Sharon Stone) hem vraagt of hij een leuke man kent, dient zich een onverwachte oplossing aan. Hij slaagt er in om zijn vriend Fioravante (John Turturro) over te halen om zich als gigolo te verkopen, waarbij Murray uiteraard een percentage opstrijkt. Niet echt een straf, vooral niet met klanten als de wulpse Selima (Sofia Vergara). Maar dan wordt de kersverse gigolo verliefd op de orthodox-joodse weduwe Avigal (Vanessa Paradis). En zij heeft geen idee van Fioravante's beroep.” John Turtoro heeft duidelijk een komedie op zijn Woody Allen willen maken en ook al bevindt de meester zich vlak voor hem toch voelt men de magie niet.

We gaan verder met een thriller: Reasonable Doubt. Het verhaal: Reasonable Doubt gaat over Mitch Brockden (Cooper), een officier van justitie die op een dag iemand doodrijdt en vervolgens besluit door te rijden. Een andere man (Jackson) wordt beschuldigd, maar Mitch besluit de zaak te verwerpen. De vrijgesproken man blijkt achteraf toch niet zo heel onschuldig en Mitch moet alles op alles zetten om de moordenaar alsnog achter tralies te krijgen.” Het programma ziet er alvast goed uit. Reasonable Doublt lijkt een intrigerende thriller te zijn waarin de rollen omdraaien. En nochtans... toch, na er afstand van genomen te hebben, keert Peter Howitt, de regisseur, terug naar het klassieke schema.

Zwei Leben handelt over een eerder ongekend onderwerp uit de Tweede Wereldoorlog. “Europa 1990, de Muur van Berlijn is gevallen. Katrine is opgegroeid in Oost-Duitsland en woont al 20 jaar in Noorwegen. Zij is het kind van een Duitse soldaat en een Noorse vrouw die een relatie hadden tijdens WO II. Na haar geboorte werd Katrine in een weeshuis voor Arische kinderen geplaatst. Jaren later kan ze de DDR ontvluchten en vindt ze haar moeder terug in Noorwegen. Wanneer een advocaat haar vraagt om te getuigen in naam van de 'kinderen van de schaamte" in een rechtszaak tegen de Noorse staat, wiegert Katrine dit. “Geleidelijk komen de donkere geheimen naar boven en wordt de rol die de Stasi, de geheime dienst van de DDR, gespeeld heeft in het lot van deze kinderen duidelijk.”  Zwei Leben draait al snel uit op een soort spionagefilm, meer nog dan dieper in te gaan op het controversiële onderwerp.

Two Men in Town is een sombere politiefilm, gedragen door de talentvolle Harvey Keitel en Forest Whitaker. Het ruikt hier naar de VS en nochtans is de regisseur een Fransman, Richard Bouchareb vertelt ons het verhaal van Garnett met brio. De protagonist heeft er zopas 18 jaar cel opzitten voor moord. Hij tracht zich te reïntegreren in de maatschappij, om zo toch een normaal leven te leiden. Maar Garnett wordt al snel ingehaald door zijn verleden. Sheriff Bill Agati wilt hem doen boeten voor zijn collega. Woestijnachtige landschappen, een blakende, hete zon,... we worden helemaal meegevoerd.

Adam Sandler en Drew Barrymore in de cast… voelt u het al? Blended is de Amerikaanse komedie van de week. Blended vertelt het verhaal van een gescheiden moeder Lauren en weduwnaar/vader Jim, die een vreselijke blind date met elkaar beleven. Bij toeval komen ze elkaar later weer tegen tijdens een vakantie in Afrika, waar ze elkaar alsnog leuk beginnen te vinden.”

Naar goede traditie sluiten we deze Cinereview af met een Franse komedie. In La Ritournelle vinden we Brigitte en Xavier terug. Hun huwelijk zit wat in een sleur na 25 jaar... Maar deze 25ste huwelijksverjaardag zal doorbroken worden door Stan, 25 jaar... Isabelle Huppert is daar waar we ze niet verwachtten als protagoniste.

Benieuwd naar meer? Ontdek dan snel onze reviews!

Tot volgende week voor meer Cinenews!