Jim Jarmusch, de ‘king of movie cool’ uit New York City, houdt ervan om genres op hun kop te zetten. In Ghost Dog: The Way of the Samurai vermengde hij de gangsterprent met samoerai-invloeden. Broken Flowers was een roadmovie waarin het reizen amper aan bod kwam. En The Limits of Control was een actiefilm zonder actie.
Ditmaal gaat de man die doorbrak met arthouseklassiekers Stranger Than Paradise en Down by Law voor een rasechte vampierprent. In tegenstelling tot de gemiddelde bloedzuigerfilm gaat het echter niet om een uit de hand gelopen metafoor over seksualiteit. Jarmusch schildert zijn hoofdpersonages af als verheven denkers die zich al eeuwen, eh, vastbijten in cultuur. Muziek, literatuur, schilderkunst: ze kennen er alles van en het fascineert hen mateloos.
Vreemd genoeg voelt Adam (rol van Thor-slechterik Tom Hiddleston) zich de laatste tijd down. Hij heeft zelfs een houten kogel besteld om er een eind aan te maken. Gelukkig trekt Eve (rol van Michael Clayton-Oscarwinnares Tilda Swinton) van haar stek in Tanger naar zijn woonst in Detroit om hem op te beuren.
Resultaat: een bezwerend mooie trip vol wonderlijke beelden, uitdagende dialogen en een onverwachte lichtheid. Oké: soms gaat Jarmusch de hippietoer op. Maar dat schoonheidsfoutje bedekken we maar al te graag met de mantel der liefde.