'Dallas Buyers Club', 'Les Rayures du Zèbre', 'That Awkward Moment'... Uw Cinereview! - Actueel Cinema

-

Welkom in uw wekelijkse Cinereview, zoals iedere week geven we u wederom een overzicht van de releases van de week en helpen we u met het maken van de beste keuze. Er zit weer voor elk wat wils in ons aanbod. We beginnen er aan!

Starten doen we met ‘Dallas Buyers Club’. Reeds beloond met twee Golden Globes en genomineerd voor 6 Oscars, de film van Jean-Marc Vallée is er één om niet te missen. Het verhaal: “Ron Woodroof wordt ontslagen uit het ziekenhuis wanneer bij hem aids wordt geconstateerd. De dokters geven hem nog één maand te leven, maar Ron accepteert dit niet. Hij begint met het smokkelen van illegale alternatieve medicijnen om zichzelf en zoveel mogelijk andere aidspatiënten een betere kans te geven. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over het gevecht van één man tegen de macht en corruptie van de 'Food and Drug Administration' van de Amerikaanse regering.” Matthew McConaughey en Jared Leto zetten uitzonderlijke prestaties neer. Jean-Marc Vallée wordt nooit overdreven sentimenteel en laat zijn film toe echt entertainend te zijn ondanks het zware onderwerp. Niet te missen!

In ‘Les Rayures du Zèbre’ vinden we onze landgenoot Benoît Poelvoorde terug in een komedie. In de film geregisseerd door Benoît Mariage vinden we een Benoît Poelvoorde terug als een voetbalagent op zoek naar nieuw talent in Afrika. Benoît Mariage slaagt er in ons te doen lachen zonder te vallen voor flauwe humor. Hij slaagt er  met finesse in moeilijke thema’s aan te kaarten zoals het kolonialisme of nog de relaties tussen Europa en Afrika. Poelvoorde op zijn best! Een film die er op alle niveaus in geslaagd is. Bravo de Benoîts!

We gaan verder met een romantische komedie. ‘That Awkward Moment’ vertelt ons de avonturen van drie vrienden die beloven vrijgezel te blijven, maar... één van hen wordt verliefd. Zac Efron is een van de hoofdpersonages, alsook de producer van de film. Misschien dan toch maar wegblijven van deze prent? ‘That Awkward Moment’ is allesbehalve grappig en brengt ons als snel de typische clichés. De 3 andere acteurs lijken de zaak te willen redden en trachten te improviseren maar niets kan nog baten, we zijn niet overtuigd.

Out of the Furnace ‘ is een geweldadig drame met op de achtergrond de Amerikaanse armoede. Het is het verhaal van twee broers, magistraal vertolkt door Christian Bale en Casey Aflleck. Zal Russel er in slagen zijn broertje Rodney, een militair geplaagd door oorlogstrauma’s en die probeert rond te komen door prijzengeld dat hij wint mtet illegale boksgevechten, uit de “oven” te houden? Christian Bale is, zoals we ondertussen van hem gewoon zijn, indrukwekkend. Scott Cooper, de regisseur, slaagt er in ons een beeld te leveren op het Amerika waar de harde werker de geofferde held is. Hard, bijtend, ‘Out of the Furnace’ is het bekijken zeker waard!

In een lichtere, meer zachtaardige categorie hebben we de animatiefilm ‘Jack en het Koekoekshart’. Een adaptatie van het gelijknamige boek en verhaal van Dionysos (Jack et la Mécanique du Coeur) in dewelke we worden meegevoerd in het verhaal van Jack, wiens hart vervangen werd door een klok (het zijne was bevroren). Om zijn hart in ere te houden moet hij drie regels volgen: niet aan zijn wijzers komen, zijn boosheid onder controle houden en laatst, nooit, maar ook nooit verliefd worden... Een beetje te donker voor de allerkleinsten, maar de iets grotere kinderen zullen zeker onder de charme vallen van Jack.

Ook nog op het programma deze week: ‘Mea Culpa’, het verhaal van twee agenten die in de problemen geraken door een ongelukkig voorval. ‘Un Beau Dimanche’, een drama van Nicole Garcia en ‘Child’s Pose’, een Roemeens drama van Calin Pete Netzer.

Benieuwd naar meer? Ontdek dan snel onze reviews!

Tot volgende week voor meer Cinenews!

Gérard Depardieu vrijgelaten uit politiecel - Actueel

Gérard Depardieu vrijgelaten uit politiecel

De Franse acteur Gérard Depardieu, die sinds maandagochtend in hechtenis zat in het kader van beschuldigingen van aanranding, is vrijgelaten uit de politiecel. Dat heeft zijn advocaat gezegd aan verslaggevers. Verder lezen...