Out of the Furnace had een gewone geweldfilm kunnen zijn, maar Scott Cooper heeft twee elementen in handen die de film tot een beklemmende ervaring maken.
Vooreerst is er zijn visie op Amerika waarbij hij overduidelijk verwijst naar The Deer Hunter (hij herhaalt zelfs letterlijk het ‘schieten’ van het hert). Cooper situeert zijn verhaal in min of meer hetzelfde arbeidersmilieu als Michael Cimino deed en hij hanteert gelijkaardige metaforen. Het personage van Casey Affleck is te vergelijken met dat van Christopher Walken en k‘nokken met de blote vuisten krijgt dezelfde functie als de Russische roulette.
Out of the Furnace bevat ook (al dan niet bedoelde) echo’s van Dog Soldiers, waarin de oorlogsveteranen de gruwel naar huis brengen. Maar daarnaast is Coopers drama ook een stevige acteursfilm. Christian Bale, zoals steeds groots, incarneert de nobele ‘working class hero’ die alles verliest en ten koste van zichzelf een beetje gerechtigheid wil laten zegenvieren.
Maar Woody Harrelson geeft een minstens even sterke vertolking als ontaarde Deliverance-duivel die zich de God van zijn heuvels waant. Met deze moderne ‘Deer Hunter’ bevestigt Scott Cooper alvast zijn talent en zijn ambitie om belangrijke Amerikaanse films te maken.