Een cineast die je onmogelijk kan voorspellen. Dat imago draagt Gaspar Noé al mee sinds zijn sublieme debuut, het nihilistische Seul contre tous (1998). Vier jaar later deed hij daar nog een schepje bovenop met Irréversible, een splinterbom die voor talloze polemieken zorgde, met name door de onhoudbare verkrachtingsscène met Monica Bellucci. In 2009 schakelde Enter the Void een versnelling lager, al zorgden zijn esthetische en narratieve ideeën toch weer voor verhitte discussies.
Met Love, zijn vierde langspeelfilm, grijpt Gaspar Noé een ander taboe bij de hoorns: seks. En daarmee bedoelen we echte seks, de liefde zoals ze in de privacy van de slaapkamer bedreven wordt. Net zoals Nyphomaniac van Lars von Trier wil Noé niets verbergen of simuleren.
Love werd een paar maanden geleden tijdens het festival van Cannes voorgesteld als ‘midnight screening’ en resulteerde opnieuw in hevige debatten. Deze stoute film neemt dan ook risico’s op alle mogelijke vlakken. De arty hardcore porno, het gebruik van 3D, de provocerende en wellustige affiches (tongkussend trio, ejaculerende penis bij een vrouwenborst), twee versies van de trailer (waaronder een ongecensureerde), Noé houdt zijn niet in.
Los van moraliteit of goede smaak kan je echter niet anders dan toegeven dat Gaspar Noé een getalenteerde regisseur is. Hij experimenteert in alle vrijheid, zonder grenzen, en is daarom alleen al een unieke verteller.
In Love past Noé die wilde en ongewone visie toe op een gevoelig melodrama. Met oog voor detail beschrijft hij de euforische passie tussen Murphy en Electra, hoe ze elkaars lichaam en ziel verkennen en met volle teugen van elkaar genieten. Maar hij werpt een even onverbloemde blik op de diepe depressie die volgt wanneer de liefde afkoelt en de relatie op de klippen loopt.
Zoals altijd stelt Noé zijn vormelijke experimenten ten dienste van een krachtig verhaal en minutieus geschetste personages. Love deelt een stevige klap uit, maar als de schok eenmaal uitgewerkt is, blijven de kwaliteiten van de film hangen.
Vanaf 29 juli in de zalen.