Vervloekingen, schizofrenie, bloederige ongevallen en andere stunten hebben afgelopen vrijdag, 10 april (we hebben de 13de gelukkig kunnen vermijden), tijdens de middag, de BOZAR overgenomen, tijdens de projectie van verschillende Belgische kortfilms en aanverwanten.
Het publiek van het BIFFF, dat ervoor gekend staat zijn grote liefde of diepgewortelde haat rechtstreeks uit te spreken, heeft met zekere passie een selectie van 10 films kunnen bekijken, eerlijk verdeeld tussen Vlaanderen en Wallonië. Van animatie (waaronder de film van Sasha Feiner, Dernière porte au Sud, bekroond door een zilveren Méliés) tot de Classisistische gotiek (De vijver), van Vlaamse trash (Wien for Live, die de BeTV prijs behaalde) tot aan bordeline personages (Noct, bekroond in de categorie Jong Publiek), het genre werd weer eens in brede zin vertoond, vaak origineel, met successen en mislukkingen.
Temidden van de vele prijzen (Sabam, BeTV, Fedex, RTBF, …) bevindt zich ook de kritieksprijs (ik verstop hier dan ook niet dat ik deel uitmaakte van de jury), toegekend aan Le zombie à vélo van Christophe Bourdon, oftewel een onwaarschijnlijke ontmoeting tussen sociale cinema op zijn Dardennes en de zombie cult films van « Godfather of the dead » George A. Roméro.