Cinderella, Focus, It Follows, ... Uw Cinereview ! - Actueel Cinema

-

Welkom in uw wekelijkse Cinereview ! Zoals iedere week bieden we u een overzicht van de recentste releases en helpen we u met het maken van de beste filmkeuze ! Wat zegt u van een kleine pauze tijden uw voorjaarsschoonmaak ? Even tot rust komen en genieten van een goed film, is dat niets ?

We beginnen met Cinderella. Het sprookje van Assepoester kent iedereen wel… De Disney studio’s hebben er nu een live action film van gemaakt (na Maleficent, en binnenkort volgt Beauty and the Beast). Lily James vertolkt de mooie, zachtaardige en elegante Assepoester, terwijl Cate Blanchett in de huid kruipt van de kwaadaardige stiefmoeder. Deze versie uit 2015, herwerkt door Kenneth Branagh, is niet één van de meest originele. De regisseur heeft er voor gekozen zich niet te ver te distantiëren van het oorspronkelijke verhaal. Cinderella verbluft ons niet en blijft in de aloude tradities van de sprookjes. De kostuums en de decors doen ons daarentegen wel volop dromen !

Will Smith keert terug op het grote scherm met een comedy : Focus. Het verhaal : « Het gaat om afleiden. Het gaat om focus. De hersenen zijn te langzaam om te multitasken. Maak daar gebruik van. Will Smith speelt Nicky, een meester op het gebied van misleiding, die een relatie krijgt met de nieuwbakken oplichtster Jess (Margot Robbie). Terwijl hij haar de fijne kneepjes van het vak leert, ziet hij in haar een risico en verbreekt de relatie. Drie jaar later duikt zijn voormalige vlam, nu een volleerde femme fatale, op in Buenos Aires, tijdens een lucratieve autorace. Nicky speelt een levensgevaarlijk spel, maar Jess gooit al zijn plannen in de war waardoor de doortrapte oplichter volledig van de wijs raakt. » Focus is leuk maar te voorspelbaar. U zal al snel de intrige ontknoopt hebben. En het duo Will Smith/Margot Robbie geeft jammer genoeg geen vonken, daarvoor spelen beide acteurs te zelfbewust.

Wat zou onze Cinereview zijn zonder een goede horrorprent ? Deze week staat It Follows op het programma. Hierin maken we kennis met Jay. Na een amoureus avontuurtje wordt ze geconfronteerd met vreemde visioenen en het onaangename gevoel dat er iemand, of iets, haar achtervolgt. Jay en haar vrienden moeten het op zien te nemen tegen deze vloek en dienen een manier te vinden om hier aan te ontsnappen… Eindelijk nog eens een originele griezelfilm, zo zijn er niet veel! Er heerst doorheen de hele film een gevoel van ongemak en angst. Plus de kijker wordt dan nog rechtstreeks geconfronteerd met een eerder bedorven onderwerp, gezien de kwaadaardige entiteit enkel door te geven is via seksuele contacten. Politiek allemaal niet zo correct maar een ware cinematografische lekkernij !

Hoera ! Een Beglische film deze week ! Melody droomt ervan haar eigen kapsalon te openen. De enige manier om tot dat doel te geraken is door draagmoeder te worden. Ze ontmoet Emily, een rijke Engelse die geen kinderen meer kan krijgen. Terwijl alles hen lijkt te scheiden groeien de twee vrouwen uiteindelijk toch naar elkaar toe. Melody is een aangrijpende film die nog lang zal nazinderen. Rachel Blake en Lucie Debay zetten hier uitmuntende prestaties neer en hebben niet voor niets de prijs van beste actrice behaald op het Montréal World Film Festival.

We eindigen met een film voor de allerkleinsten : Muumit Rivieralla. De kleine Moomins hebben weer zin in avontuur ! Ze besluiten met een bootje naar de Azuurkust te vertrekken. Door een misverstandje wordt de mooiste suite van the Grand Hotel aan hen toegekend. En ja, de Moomins geraken het luxeleventje al snel gewend. Enkel Mama Moomin is er niet zo voor te vinden. Voor de eerste keer wordt de rust in de gezellige Moomin familie bedreigd. Deze Frans-Finse productie zal zeker en vast in de smaak vallen bij uw kleinste spruiten, maar ook bij u ! Want achter de kleine, schattige wezentjes gaat er sociale satire schuil.

Ook nog deze week : Dear White People, een Amerikaanse komedie over de racistische clichés waar we ons niet altijd rekenschap van geven en Mon Amie Victoria, een Frans sociaal drama, bewerkt van de roman van Doris Lessing.

Benieuwd naar meer ? Ontdek dan snel onze reviews !

Tot volgende week voor meer Cinenews !