Na het geweldige Margin Call, die de subprimecrisis bekeek vanuit het perspectief van de managers van een zakenbank, en het aangrijpende All is Lost, waarin een eenzame schipper probeert te overleven op een woedende zee, heeft de derde film van J.C. Chandor opnieuw als thema de integriteit van een man die zich te weer moet stellen. A Most Violent Year volgt een ambitieuze ondernemer die probeert de valstrikken en valkuilen te ontlopen die zijn concurrenten voor hem opzetten. De aandacht wordt gericht op de gewelddadige en cynische keerzijde van de Amerikaanse droom, en het hoofdpersonage komt voor morele keuzen te staan: hoe moet hij zijn verterende ondernemersambitie verwezenlijken zonder zijn persoonlijke ethiek te verraden. Dankzij een slim scenario en een opmerkelijk gevoel voor sfeer kan A Most Violent Year moeiteloos naast klassieke films noirs gaan staan: Mean Streets van Martin Scorsese en The Yards van James Gray. Geënsceneerd zonder effectbejag (de beklemmende achtervolging door een tunnel zonder verlichting is een toonbeeld van soberheid) en ondersteund door indrukwekkende acteurs (Oscar Isaac en Jessica Chastain interpreteren hun personages met een complexiteit die hen verre houdt van de stereotypen van het genre) verbluft A Most Violent Year door zijn grote adem en de dichtheid van zijn vertelling, en bevestigt de film het enorme talent van JC Chandor. Must see.