"Ik weet hoe film werkt." - Making of Cinema

 

Je kan niet zeggen dat Russell Crowe op veilig heeft gespeeld met zijn regiedebuut. The Water Diviner is een ambitieus project met afwisselend epische en intieme scènes, en het moet gezegd dat de Australische filmster het er degelijk vanaf brengt.

 

Hij speelt zelf de hoofdrol, als een Australische boer die anno 1919 de oversteek maakt naar het verre Turkije om de vermiste lichamen van zijn drie zonen op te sporen. Die hebben daar tijdens de beruchte slag bij Gallipoli het leven gelaten en liggen er begraven tussen duizenden jonge landgenoten en tegenstanders. De Australische regisseur Peter Weir maakte in 1981 al een geweldige film over het onderwerp — Gallipoli met Mel Gibson in de hoofdrol — maar Crowe vond dat er nog meer te vertellen viel. Vooral omdat de wereld niet het volledige verhaal kent, zegt hij.

 

 

Russell Crowe:  Ik dacht dat ik dit onderwerp goed kende, maar het script werpt er toch een heel nieuw licht op. ANZAC Day is heel belangrijk voor Australiërs en Nieuw-Zeelanders. Die dag herdenken we onze jonge landgenoten die gesneuveld zijn tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ik heb er altijd een punt van gemaakt om die ceremonie bij te wonen, waar ik ook ben. Maar in het script van The Water Diviner vond ik een heel deel van het verhaal waar ik nooit aan gedacht had. Onze tegenstander van toen, het huidige Turkije, hebben ook heel veel jonge mannen verloren, en zij hebben zich na de oorlog heel vrijgevig opgesteld. Ik vond dat het tijd werd om dat onder de aandacht te brengen.

 

Dit is de eerste keer dat je achter de camera stond. Had je nooit schrik dat je door de mand zou vallen?

 

Russell Crowe:  Nee. Ik heb altijd mijn ogen open gehouden als acteur. Ik wist dus wat er nodig is om een film te maken. Ik wist dat het een enorme opdracht is die een even enorme hoeveelheid energie vergt. En omdat ik veel regisseurs aan het werk had gezien, was ik voorbereid op bepaalde situaties. Als ik met een probleem geconfronteerd werd, kon ik vaak inspiratie halen bij andere regisseurs, hoe zij gelijkaardige problemen aangepakt hadden.

 

Kwam je dan nooit voor verrassingen te staan?

 

Russell Crowe:  Natuurlijk wel. Flexibiliteit is een andere kwaliteit die je als filmmaker aan de dag moet leggen. De omstandigheden kunnen namelijk in een oogwenk veranderen. Het weer kan omslaan. Een locatie kan plots niet meer beschikbaar zijn. De politieke situatie in een land kan een onverwachte wending nemen, waardoor er plots een stroom demonstrerende mensen voor je camera paradeert. Daar moet je op voorbereid zijn. Maar dat was ik ook. Film is mijn leven. Ik weet hoe het medium werkt.

 

 

Een regisseur moet ook een goeie kapitein zijn. Hoe viel het mee om met zo’n grote filmploeg te werken?

 

Russell Crowe: Het is heel belangrijk dat de juiste sfeer creëert op een set. Je moet je medewerkers het gevoel geven dat ze elk een essentiële bijdrage leveren. Dat doe je onder meer door genoeg ruimte voor ontspanning te reserveren. Toen in de Australische outback draaiden, heb ik bijvoorbeeld op voorhand gezegd dat ik ’s zaterdags een feestje zou geven. Op die manier zorgde ik ervoor dat mijn crew niet tijdens de week op eigen houtje de plaatselijke pubs afschuimden. Dan zou ik ze namelijk uit de cel mogen halen. Maar nu wisten ze dat er een feestje zat aan te komen. Met gratis drank bovendien, en dat maakt al het verschil. (lacht)

 

En het is goed voor de ploeggeest, kan ik me voorstellen.

 

Russell Crowe: Precies. Het was prachtig om te zien hoe iedereen verbroederde op zo’n feestje. Dat kwam de film ook ten goede, want mensen uit verschillende departementen begonnen spontaan met elkaar te praten en ideeën uit te wisselen. De details die uit zulke informele gesprekken voortvloeien, maken het verschil.

 

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema


Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: