"Alles wat je in de film ziet, is waar en onwaar." - Interview Cinema

 

“We hadden deze film met om het even wie kunnen maken,” stelt Jane Pollard, die samen met Iain Forsyth als regisseur op de affiche van 20,000 Days on Earth staat. Maar ze weet ook wel dat je voor een verhaal als dit iemand nodig hebt die anders is dan de anderen.

De film volgt Cave een dag lang in zijn leven als artiest en verweeft zowel zijn (vermeende) heden als zijn (vermeende) verleden door elkaar, met als toekomstvisie de nieuwe cd die hij met zijn Bad Seeds in elkaar steekt, het wonderlijke Push the Sky Away. De feiten zijn niet per se correct, leggen de Britse regisseurs uit, maar de essentie klopt wel.

Jane Pollard: Alles wat je in de film ziet, is waar en onwaar, uitvergroot en gestoord en opgebroken. Maar het is onze manier om tot de kern door te dringen van wie Nick is als artiest. Neem bijvoorbeeld het kantoor waar je hem ziet tikken op een schrijfmachine. Die ruimte is effectief zijn kantoor en dat is echt zijn schrijfmachine. Maar we hebben alles een beetje gereorganiseerd en opgesmukt om het meer op een film te doen lijken.

 

Was Nick daar meteen voor te vinden?

 

Iain Forsyth: Absoluut. Het is een van de redenen waarom hij überhaupt zijn zegen gaf voor de film. Hij krijgt regelmatig voorstellen van regisseurs die een documentaire over hem willen maken maar die heeft hij altijd afgewimpeld. Hij haat het om gefilmd te worden. Ons is het om een of andere reden toch gelukt. We kennen hem natuurlijk ook al een paar jaar en hij weet hoe we werken. We draaien snel en dat apprecieert hij. En hij geloofde ons toen we zeiden dat we iets anders wilden maken dan de traditionele muziekdocumentaires, dat onze ambities hoger lagen.

 

Hoe lang hebben jullie gewerkt aan het ongelooflijke Nick Cave-archief dat we in de film zien?

 

Jane Pollard: Dat kregen we in de schoot geworpen, want die collectie bestaat echt. Je vindt haar in Melbourne, in het Performing Arts Centre. Ze verzamelen al een jaar of zes alles wat ze kunnen vinden over Nick. Ze hebben trouwens ook een collectie van Kylie Minogue en van Dame Edna Everage, het Australische komische personage. (lacht) We hoefden die verzameling dus enkel over te brengen van Melbourne naar Brighton, waar onze film zich afspeelt. Onze versie ziet er ook anders uit. In Melbourne bevindt de collectie zich in een warenhuis met metalen rekken, wij hebben er een soort vervallen en filmische look aan gegeven die dichter aanleunt bij hoe wij herinneringen zien. Als je je iets herinnert, zit er altijd een bepaald ruis op. Het beeld is nooit haarscherp. Je herinnert je een detail of iets wat je gehoord hebt.

Herkende Nick alles meteen?

 

Iain Forsyth:Nee, de meeste dingen had hij al heel lang niet meer gezien. Nicks testament is iets wat Janine Barrand, de curator van de collectie, gevonden had in een notitieboek. Zij speelt trouwens in de film de vrouw die het archief beheert. We hebben nauw met haar samengewerkt en ze heeft heel specifieke dingen gevonden waarnaar we op zoek waren. Daarnaast heeft ze ook bepaalde dingen gesuggereerd, zoals dat testament. Dawn Cave, Nicks moeder, kent Janine goed en zij heeft haar alle jeugdfoto’s van Nick geschonken. Nick in het koor van de kathedraal, Nick op school, dat soort dingen. Dat had hij allemaal al jaren niet gezien.

 

Er is een persoon die ik elk moment in de film verwachtte maar die we nooit te zien krijgen, Nicks vrouw Susie Bick. Hoe komt dat?

Jane Pollard: Heel goeie vraag. We hebben nochtans heel scènes met haar gedraaid. Je zag haar in spiegels, in de achteruitkijkspiegel van zijn auto, overal. Maar toen we aan de film werkten in de montagekamer sneuvelden die stukjes allemaal.

 

Iain Forsyth: Ze heeft diep haar stempel gedrukt op Push the Sky Away, en niet alleen omdat ze op de hoes van de cd staat. Ze heeft op dit moment zo’n invloed op Nicks leven dat we geen manier vonden om haar in de film te stoppen. Telkens als ze in beeld kwam, creëerde het een gevoel van ‘En hier hebben we Nicks vrouw’.

 

Jane Pollard: We willen dat je haar door zijn ogen ziet. En de beste manier om dat te doen is via de muziek, niet door te tonen hoe ze een kopje thee zet.

 

 Meningen

 Al het nieuws cinema

Dune 3, voorlopig nog niet ! - Actueel
Actueel

Dune 3, voorlopig nog niet !

Het tweede deel van Dune was een kassucces - en niet te vergeten: zeer goed ontvangen door de critici! Regisseur Denis Villeneuve moet onder een zekere druk hebben gestaan om meteen aan de slag te gaan met Dune Messiah, het volgende deel in de saga. Verder lezen...
Ontdek nu de nieuwe trailer en poster voor 'Inside Out 2' - Actueel
Actueel

Ontdek nu de nieuwe trailer en poster voor 'Inside Out 2'

Ontdek nu de nieuwe trailer en poster voor Disney en Pixars nieuwe bioscooprelease "Inside Out 2", die nieuwe emoties verwelkomt in het hoofd van tiener Riley. Samen met Plezier (met in de originele versie de stem van Amy Poehler), Woede (stem van Lewis Black), Verdriet (stem van Phyllis Smith),... Verder lezen...

Newsletter
Schrijf u nu in op onze nieuwsbrief: